Ny Peugeot Partner Van: Effektivitet ned til mindste detalje

Introduktionen af den nye Peugeot Partner fuldender fornyelsen af Peugeots varebilsprogram, der startede i juni 2006. Peugeot kan nu præsentere det nyeste og mest omfattende varebilsprogram på markedet med lastvolumener, der strækker sig helt fra 2,5 kubikmeter til 17 kubikmeter. Fra den lille smarte Bipper til den store Boxer med den nye Partner og Expert (Årets varebil 2008) imellem tilbyder Peugeots varebilsprogram en effektiv løsning til ethvert professionelt behov.

Peugeot Partner blev introduceret på det europæiske marked i 1995 og siden da er den produceret i mere end 1,332,000 millioner eksemplarer som van og MPV. I Danmark er den samlet set solgt i mere end 20.000 eksemplarer.

Et moderne design, der kombinerer innovation og holdbarhed
Den nye Peugeot Partner har bløde linjer, der signalerer dynamik og robusthed. Profilen bliver tegnet af en ubrudt linje, der starter på taget, følger den skrånende forrude og fortsætter ned på fronten. Den iøjnefaldende front er udstyret med en markant kofanger og en stor kølergrill, der er karakteristisk for Peugeot. Det giver sammen med de yderligt placerede tågeforlygter et indtryk af, at bilen er større end den i virkeligheden er. Slægtskabet med Peugeots øvrige modeller bliver yderligere understreget af det store løve-logo og forlygterne, der minder om et rovdyrs sammenknebne øjne.

En lastevolumen i en klasse for sig
Peugeots nye Partner fås i to forskellige længder: 4,38 eller 4,63 meter. Akselafstanden er 2,73 på begge udgaver, mens højden kan variere fra 1,81 til 1,83 meter. Med de forskellige dimensioner er der mulighed for at tilgodese kundernes forskellige behov for lasteevne, og netop på dette punkt skiller den nye Partner sig afgørende ud i forhold til sine konkurrenter. Dens varerum tilbyder en lastevolumen på hele 3,3 kubikmeter og har en lasteevne på 625 eller 850 kg afhængigt af version. Den tilgængelige længde er 1,80 meter, men kan forøges til 3,0 meter, når dele af Multi-Flex passagersædet er slået sammen. Med en effektiv højde på 1,25 meter og en indvendig bredde på 1,62 meter kan den nye Partner rumme en Euro-palle.
I den lange version har Peugeot Partner en lastevolumen på 3,7 kubikmeter, mens lasteevnen er på 770 kg. Længden er 2,05 meter og kan takket være Multi-Flex sædet øges til 3,25 meter. Begge versioner har en brugervenlig læssehøjde på 0,584 meter.

Maksimal brugervenlighed
Den nye Partner er designet til at være let tilgængelig uanset omstændighederne. Dørenes form er udformet til at give den letteste og mest ergonomisk rigtige adgang for brugere, der jævnligt står af og på for at læsse og aflæsse bilen. Varebilen kan udstyres med en eller to skydedøre, der giver en åbning på 64 cm i bredden og 110 cm i højden direkte til varerummet. Bagsmækken kan både udstyres med en oplukkelig bagrude og en transportlem, som gør det muligt at transportere ekstra lange genstande med dørene lukket.


En funktionel og komfortabel kabine
Kabinen i den nye Partner er præget af komfort og effektivitet. Det veldimensionerede instrumentbræt har letlæselige urskiver og ergonomisk placerede betjeningsknapper. Føreren har mulighed for at indstille sin kørerposition ved hjælp af det højde- og dybdejusterbare rat, mens sædet er højdejusterbart afhængigt af den valgte udgave.
Kabinen rummer en mængde praktiske aflægningsrum og –hylder. Over rattet findes der eksempelvis et handskerum, ligesom der er et handskerum ved passagersiden med eller uden låge og mulighed for køl. Over førerens hoved er der et aflægningsrum på 12,5 liter, der er to kopholdere, rigeligt plads i lommerne ved dørene og plads til 3,5 liter under hvert af forsæderne.

Optimeret sikkerhed
Peugeots nye Partner er produceret på PSA Gruppens platform 2, som er under konstant udvikling og derfor sikrer et højt sikkerhedsniveau og et vejgreb af højeste klasse.
Hvad angår passiv sikkerhed, er denne nye varebil udstyret med tre absorptions-zoner (nederst, i midten og øverst), som sikrer den optimale fordeling af kraften ved et sammenstød og derved bevarer passagerkabinen uskadt. Den nederste struktur er lånt fra Peugeot 407 og den øverste struktur består bl.a. af en forstærkning af området ved forskærmene. Udformningen af den nederste del af fronten fremmer beskyttelse af fodgængere og nedbringer samtidigt reparationsomkostningerne på varebilen. I tilfælde af sidekollision er passagererne beskyttede af den forstærkede B/C stolpe, diagonale forstærkninger i dørene og dørpolstringen og ikke mindst af sædernes udformning, der absorberer noget af kraften.
 
Undervognen er et resultat af Peugeots mangeårige know-how på dette område. Fortil består undervognen af et pseudo McPherson forhjulsophæng, mens bagbroen er hentet fra den gennemarbejdede Peugeot 308. Den har fået tilført visse tilpasninger, der er specielt udviklede til professionelt brug. De bagerste støddæmpere er eksempelvis blevet placeret skråt for at tage mindst muligt plads fra varerummet, hvilket bl.a. er medvirkende til, at den nye Partner kan rumme en Euro-palle.

Den nye Partner Van er udstyret med fire bremseskiver, som sikrer en effektiv bremsning uanset lasten. Den har desuden ABS med elektronisk bremsekraftfordeling og EBA (Emergency brake assistant) som standard. ESC med anti-spin og hill-start assist funktion fås som option. I Danmark vil Peugeot Partner Van blive introduceret med ESC som standard.

Høj-effektive motorer til hverdagsbrug
Motorprogrammet består af en benzinmotor og tre forskellige HDi dieselmotorer: 1,6 liter med 90 hk,1,6 liter HDi med henholdsvis 75 hk og 90 hk og 1,6 HDi med 90 hk og FAP partikelfilter. Disse motorer er karakteriseret ved effektivitet og lav emission, hvilket understreges af det lave brændstofforbrug. Uanset kørselsmønster vil dette motorprogram kunne imødekomme den professionelle brugers behov og sikre et komfortabelt arbejdsliv på vejene.

De endelige specifikationer, modelprogram og priser i Danmark er endnu ikke fastlagte.