Volvo’s nye XC60 SUV, der bliver præsenteret på biludstillingen i Geneve, er udstyret med tre avancerede supportsystemer, der hjælper føreren i risikosituationer.

De nye sikkerhedssystemer er med til at forhindre kollisioner ved automatisk at hjælpe med styringen, hvis der er brug for det. Hos Volvo mener man, at XC60 med disse nye systemer bliver en af markedets mest sikre biler.

”Vi har arbejdet med systemer til kollisionsafværgelse i mange år, og vi kan se, hvor effektive de er. Alene i Sverige har vi set et fald på omkring 45 procent* i antallet af bagende-frontkollisioner takket være vores Collision Warning with Autobrake system. Med XC60 har vi taget næste skridt hen mod at nedbringe antallet af kollisioner ved hjælp af systemer til styresupport og –assistance,” siger Malin Ekholm, seniorchef i Volvo Cars’ sikkerhedscenter.

City Safety er blevet opdateret i XC60, så systemet inkluderer styresupport, som træder til, når automatisk opbremsning alene ikke er nok til at afværge en potentiel kollision. I den slags situationer træder bilens styresupportsystem til for at undvige forhindringen foran. City Safety hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer, fodgængere og store dyr. Styresupportsystemet er aktivt mellem 50 og 100 km/timen.

Volvo præsenterer samtidig et system ved navn Oncoming Lane Mitigation, som hjælper føreren med at undgå kollisioner med køretøjer i den modsatte vejbane.

Ved hjælp af automatisk styreassistance hjælper systemet i situationer, hvor en fører uagtsomt har forladt vejbanen. Systemet styrer bilen tilbage i sin egen bane og væk fra eventuelle modkørende. Det fungerer mellem 60 og 140 km/timen.

 

”Alle tre nye systemer er skridt på vejen hen mod fuldt selvkørende biler,” tilføjer Malin Ekholm.

 

Volvo’s Blind Spot Information System, som kan tilkøbes, advarer føreren om, at andre køretøjer befinder sig i dennes blinde vinkler, og dette system er også blevet opdateret, så det indbefatter en funktion, der hjælper med at undgå potentielle sammenstød med køretøjer i en blind vinkel ved at styre bilen tilbage i sin egen vognbane og væk fra risikosituationen.

 

”I den nye XC60 har vi alle fordelene ved den sikkerhedsteknologi, vi introducerede i vores større 90-serie biler. Det er helt på linie med vores strategiske tilgang, som er at udvikle sikkerhedssystemer, der tager udgangspunkt i virkelighedens trafikforhold og –sikkerhed. Vores vision er, at i år 2020 er der ikke længere nogen, der bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade i en ny Volvo,” fortsætter Malin Ekholm.

 

XC60 bliver – som sine større søskende i 90-serien – standardudstyret med sikkerhedssystemer som Large Animal Detection og Run-off Road Mitigation. Det semi-autonome førersupportsystem Pilot Assist er standard på det højeste udstyrsniveau og skal ellers tilkøbes.