Porsche planlægger Cayenne med hybridmotor

Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, planlægger at lancere en fjerde udgave af Cayenne SUV ved udgangen af årtiet. Bilen bliver drevet af en hybridmotor (forbrændingsmotor og elektrisk motor), som vil blive udviklet i samarbejde med Volkswagen Group.

Det miljøvenlige motorkoncept i Cayennen vil blive baseret på det såkaldte ”Full-Hybrid Drive System”, hvilket betyder, at bilen bliver drevet af såvel en forbrændingsmotor som en elektrisk motor, der er i stand til at arbejde både sammen og hver for sig. En separat kobling placeret mellem de to aggregater tillader, at den elektriske motor om nødvendigt kan arbejde alene. Bilens elektriske kraft har fokus på gaspedalens position og afgør således hvor meget elektrisk energi, der skal leveres til den elektriske motor for at kunne genere den nødvendige strøm fra batteriet, som er monteret bag i bilen. Så snart den separate kobling er lukket, er både forbrændingsmotoren og den elektriske motor i stand til at overføre deres kraft til gearkassen. Når den frigivne elektriske energi er opbrugt, så slår den elektriske motor automatisk fra, og bilen kører således udelukkende på forbrændingsmotoren.

Disse tre forskellige betjeningsmuligheder gør det muligt alene at bruge den elektriske motor; ikke kun ved acceleration med moderat fart fra trafiklys og ved parkeringsmanøvre, men også under kørsel i boligområder med en max hastighed på 30 km/t. Konceptet har desuden den fordel, at den elektriske motor giver en øget bremseeffekt og lagrer den generede energi fra processen i batteriet, som således kan bruges under senere elektrisk kørsel.

Det hybridkoncept, som Porsche har valgt, kombinerer reduceret brændstofforbrug og emissions fri drift i elektrisk tilstand med den ydeevne og køredynamik, der er typisk for Porsche. Brugen af den elektriske motor reducerer brændstofforbruget med ca. 15%. Den afgørende faktor for Hybrid-Cayenne er det reducerede brændstofforbrug.