Den var spydspids for Opels ny designstil og de nye modellers kørekvaliteter

I 2003 blev Opel Speedster kåret som ”Performance Car of The Year” af det britiske bilmagasin ”Car” i sammenligning med 38 sportsvogne.Og nu er Speedster på vej til at blive en klassiker. Efter næsten fem års produktion rullede det sidste eksemplar som det var planlagt af samlebåndet 21. juli.

Den magtfulde tosædede sportsvogn giver ejeren en fortræffelig køreoplevelse, især på snoede og bugtede veje. Og den har været Opels spydspids ved at demonstrere nyt, progressivt design og ved at sætte standarder for den køreoplevelse, ejerne af de nuværende modeller får.

Produktionen startede i september 2000, og 7.000 Speedster er bygget siden da. Selv om antallet synes beskedent sammenlignet med almindelige masseproducerede biler skrev den rendyrkede sportsvogn historie for Opel:den blev udviklet i samarbejde med Lotus, Speedster er den eneste Opel med centermotor, aluminium og kunststof blev brugt til chassis og karosse, og den blev ”Cabrio of The Year” på den internationale biludstilling i Geneve år 2000.

Bilens karakter imponerede også Opels øverste chef, Hans Demant, der samtidig er GME Vice President, Engineering: ”Speedster er den mest sporty bil, Opel nogensinde har fremstillet. Dens design og dens køreegenskaber passer samtidig godt ind i Opel Familien”.

Hans Demant, som regelmæssigt deltager i Nürburgrings 24 timers udholdenhedsløb, tilføjer: ”Opel vil også i fremtiden tilbyde sådanne spændende nicheprodukter til den virkelige engagerede bilentusiast.”

Speedster var sporty fra fødslen. Den var et resultat af et samarbejde mellem International Technical Development Center (ITDC) hos Opel i Rüsselsheim og Lotus Engineering i Hethel i England, hvor Lotus Elise også så dagens lys.

Speedster en ren to-sædet sportsvogn, uden overflødige detaljer, der er satset på maksimal køreoplevelse. Linerne i designet er siden gået igen i de nyeste modeller af Astra, Vectra og Zafira. Køreoplevelsen er blevet et eksempel på, hvordan de kommende udgaver af Astra og Zafira skal opføre sig som topmodeller i OPC-serien.

Speedster vejer omkring 850 kilo og var ved lanceringen i starten af 2001 forsynet med en nyudviklet 2,2 liters firecylindret ECOTEC aluminium motor. Denne topmoderne motor yder 147 hk. Med den har Speedster en topfart på 220 km/t og en acceleration fra nul til 100 på mindre end seks sekunder.

I foråret 2003 introducerede Opel en højydelses version med en 2-liters turbomotor på 200 hk. Det gav nye tal på toppen: 243 km/t blev maksimum og nul til 100 km/t på 4,9 sekunder.

De store markeder for Speedster har været Tyskland med salg af knap 3.000 styk, Storbritannien med godt 2.100 stk. fulgt af Schweiz (400) og Frankrig (335). Der er solgt 14 på det danske marked.