Sjette generation af den populære stationcar fra Volkswagen er vokset hele vejen igennem, både med hensyn til kvalitet og størrelse

Det er med slet skjult stolthed, at Volkswagen præsenterer den nye Passat Variant. Sikkerhed af karat. Behagelige siddepladser og komfortabel betjening. Køreegenskaber i særklasse og spændende innovationer. Kraftfulde motorer og transmission i højeste gear. Design, som rykker, og udstyr for enhver smag. Disse karakteristika har Passat Variant til fælles med sit limousine-ophav. Den afgørende forskel mellem de to er bagagerummet.

Rummelighed ad libitum

1.731 liter giver plads til en anseelig mængde kufferter og andet grej. Ikke desto mindre er det præcis, hvad Passat Variant rummer, når alle udvidelsesmuligheder er udnyttet. Den er ekspanderet på flere måder. Med en længde på 477 centimeter og en bredde på 182 centimeter er Passat Variant 9,2 centimeter længere og 7,4 centimeter højere end sin forgænger. Selv om den nye udgave af Volkswagens afholdte stationcar ser lavere og mere dynamisk ud end femte generation af modellen, er den faktisk 152 centimeter høj inklusiv den standardmonterede tagræling, og er altså vokset 1,9 centimeter.

Vokseværket betyder, at der er endnu bedre plads til passagererne og, ikke mindst deres pakkenelliker. 108 liters øget volumen i selve bagagerummet giver 603 liter, og de ekstra liter må veje 43 kilo mere end i den tidligere model, idet den maksimale nyttelast nu er oppe på 638 kilo.

Al det gods skal være nemt at stuve, så derfor er læssekanten helt nede på 62 centimeter fra gadeplan. Og er man under 206 centimeter høj, kan man stå under den åbne bagklap, mens bilen fyldes op. Som mageligt og behageligt ekstraudstyr fås elektrisk betjening, så man blot skal trykke på bilnøglen for at lukke eller åbne til den højde, man ønsker.

Bagagerummet har 100 centimeter mellem hjulkasserne, og på bredeste sted er der 130 centimeter at gøre godt med. Åbningen er på 72 centimeter og den maksimale højde på 83 centimeter. 113 centimeter er længden i bagagerummet. Når bagsæderyglænet er fældet ned til en plan flade forøges længden til 196 centimeter. Bestiller man bilen med nedklappeligt passagerforsæderyglæn, og lægges det ned, bliver der mulighed for at placere genstande på op til 290 centimeters længde i højre side af bagagerummet. På den måde er volumen nået op på de førstnævnte 1.731 liter.

Adskillige variationer af Variant

Alt efter behov er der valg mellem otte motorer med ydelser mellem 102 og 250 hk. Gearkasseudvalget er afhængig af valg af motor, fem- eller sekstrins manuelle eller automatgearene DSG eller Tiptronic. Firehjulstrækket 4Motion er standard i forbindelse med den overlegne 3,2 liters V6 FSI-maskine med 250 hk. Der er fire udstyrslinier, Trendline, Comfortline, Sportline og Highline, og naturligvis en omfattende ekstraudstyrsliste, man kan plukke fra og dermed individualisere sin bil. Basisudstyret, Trendline, holder samme høje niveau som den konventionelle Passat med blandt andet aircondition, Climatic, som standard. Alle danskere får et særligt tilbud om en attraktiv udstyrspakke til en favorabel pris på ca. 9.900 kroner. Den såkaldte DK-pakke består af fuldautomatisk to zoners klimaanlæg, Climatronic, indstillelig varme i forsæderne, opvarmelige sprinklerdyser og kørecomputer. Merprisen for en Passat Variant i forhold til limousine-udgaven bliver på ca. 18.000 kroner (for Highline og V6 FSI 4Motion Comfortline dog omkring 22.000 kroner).

Fortid og fremtid

Variant blev introduceret som varemærke for stationcars fra Volkswagen for 43 år siden. Oprindeligt var Variant tilnavn for modellen 1500, mens den første af mere end 4,3 mio. Passat Variant blev lanceret i 1973. Både til familie, og forretningsbrug har den store stationcar vist sin styrke, og i dens nye form forventes den at forblive på toppen af såvel privatkøberes som flådeoperatørers ønskeliste. Allerede inden den internationale introduktion har købere i ind- og udland forudbestilt den nye bil. Herhjemme dukker Passat Variant op hos Volkswagen-forhandlerne i weekenden de 8.-9. oktober.