De nye Volvo S60, V60 og XC60, der vises for offentligheden første gang på biludstillingen i Geneve, kan udstyres med en nyhed, som gør det mere sikkert og komfortabelt at køre i mørke. Volvo har videreudviklet sit Active High Beam Control system, så man nu kan køre med fjernlyset tændt konstant. En smart mekanisme forhindrer, at andre trafikanter bliver blændet. Ved en pressekonference i Geneve, præsenterer Volvo samtidig en verdensnyhed, en ny teknologi, der er med til at forhindre kollisioner.
At køre i mørke er en udfordring for de fleste bilister. "Vores mål for videreudviklingen af Active High Beam Control har været at gøre det muligt at køre i mørke med fjernlyset tændt hele tiden og derved få bedre udsyn. Men det skal selvfølgelig være sådan, at man ikke selv skal blænde op og ned, når man møder andre trafikanter," forklarer professor Lotta Jakobsson, fra Volvo Cars sikkerhedscenter.
Lettere at opdage bløde trafikanter
Fordelen ved Active High Beam Control er, at fjernlyset stadig oplyser omgivelserne uden for det afskærmede område. Dermed kan føreren bedre se, hvad der foregår i vejsiden og f.eks. opdage bløde trafikanter, parkerede biler og dyr.
"Teknologien gør det lettere og mere sikkert at køre i mørke. Man kan også bedre koncentrere sig om sin kørsel, og systemet er et godt eksempel på, hvordan vores Designed Around You tilgang fungerer. Vi forsøger hele tiden at have fokus på detaljer, der gør en forskel for vores kunder," fortsætter Lotta Jakobsson.
Smart afskærmningsmekanisme
Ved at afskærme så meget af lysstrålen, som situationen kræver, forhindrer systemet, at andre trafikanter bliver blændet.
Active High Beam Control anvender det kamera, der i forvejen indgår i de systemer, der opdager risikosituationer og om nødvendigt bremser bilen. Kameraet er placeret ved bakspejlet foroven i forruden, hvor det identificerer andre trafikanter og det område, der skal afskærmes. Teknologien er præcis nok til at indramme et valgt objekt med en margin på blot 1,5 grad.
Styringsenheden videregiver information til et projektormodul, der er integreret i forlygterne. En lillebitte cylinder med metaldele i forskellige størrelser gør det muligt at afskærme præcis så meget af lysstrålen, som situationen kræver.
Active High Beam Control, som også fungerer for motorcykler, fungerer ved hastigheder ned til 15 km/timen, og fra foråret 2013 kan systemet tilkøbes til Volvo S60, V60 og XC60.
En anden verdensnyhed på sikkerhedsområdet
Ved en pressekonference, der afholdes den første pressedag på Biludstillingen i Geneve 2013, afslører Volvo endnu en verdensnyhed på sikkerhedsområdet.
"Vi har løbende videreudviklet vores kollisionsteknologier, og i Geneve præsenterer vi næste, banebrydende trin," afslører Lotta Jakobsson. "Som førende inden for bilsikkerhed har vi siden årtusindskiftet reduceret risikoen for at komme til skade i et uheld i en af vores nye bilmodeller med over 50 procent. Ved hele tiden at introducere nye, forebyggende og beskyttende systemer, bevæger vi os hen mod vores mål om, at i år 2020 må ingen komme til skade eller blive dræbt i en ny Volvo," fortsætter Lotta Jakobsson.
Hurtig fornyelse
De sidste nye biler i Volvos modelprogram - Volvo S60, V60 (incl. V60 Plug-in Hybrid), XC60, V70, XC70 og S80, bliver også udstillet i Geneve.
"Det er den bedste demonstration til dato af, hvor hurtigt vores virksomhed omstiller sig. Siden sidste års Geneve-udstilling har alle biler i modelprogrammet undergået en videreudvikling. Eneste undtagelse er XC90, og den kommer i slutningen af 2014," siger Doug Speck, direktør for Marketing, Sales & Customer Service hos Volvo Cars".