Peugeot har netop afsluttet Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) 2011 med stil. Ud af sæsonens syv løb blev seks vundet, hvoraf man i de fire løb både satte sig på første- og andenpladsen.  Anthony Davidson og Sébastian Boudais førte Peugeot 908’eren til sejr i et tæt løb, hvor bilen endnu engang viste en kombination af performance, driftsikkerhed og udholdenhed. Første- og andenpladsen i Zhuhai i Kina runder sæsonen af efter et succesfuldt år for Peugeot som vinder af ILMC- titlen for anden gang i træk.

Succesfuld strategi sikrer sejren
Peugeot valgte pga. varmen og baneforholdene at ændre strategi undervejs i løbet, hvilket var nøglen til sejr. Sébastian Bourdais kørte tre stints i træk, hvoraf de to var på samme dæk. Det gjorde det muligt at trække af sted fra Audi’erne, som ellers var meget hurtige. Både Sébastian Bourdais og Anthony Davidsen i 908 no. 7 samt Stéphane Sarrazin og Franck Montagny i 908 no. 8 kørte et sikkert løb, hvor det gradvist lykkedes at forøge forspringet til konkurrenterne og slutte på toppen.

”Jeg fik en god start, men blev fanget i den tætte trafik, hvilket de andre biler fik fordel af. Derfor besluttede vi os succesfuldt for at ændre taktik. Løbet opsummerer meget godt løbene fra dette års sæson, hvor vi har ligget meget tæt med de andre i starten, for herefter under løbet gradvist at øge afstanden og føringen. At slutte på både første- og andenpladsen er en fantastisk afslutning på sæsonen. Hele holdet har været meget stærkt hele året og alle kørerne har kørt konsekvent godt” siger Sébastian Bourdais.

”Det var et spændende løb; meget tæt og med fuld fokus på strategi. Selve bilens præstation var perfekt. Dækkene ydede ikke det optimale i begyndelsen af løbet, men det lykkedes os at undgå panik og hurtigt skifte dem ud med nye dæk, der efterfølgende fungerede perfekt. Vi er alle meget glade og tilfredse med resultatet af sæsonen for 2011. Peugeot teamet og Peugeot 908 har vist en forrygende præstation til alle løb og på alle baner” udtaler Anthony Davidson.


Resultater fra løb 7 i Zhuhai:

1. Peugeot 908 no. 7 – S. Bourdais – A. Davidson: 249 laps – 6:01´24
2. Peugeot 908 no.8 – S. Sarrazin – F. Montagny: + 38.651
3. Audi R18 TDI no. 2 – M. Fassler – T. Bernhard:  + 1 lap
4. Rebellion Lola no. 12 – N. Prost – N. Jani:  + 6 laps
5. Oak Pescarolo no. 24 – J. Nicolet – O. Pla – A. Prémat: + 9 laps

Samlede resultater Intercontinental Le Mans Cup:

Konstruktører:    
1. Peugeot: 211 point   
2. Audi:       119 point   

Teams:    
1. Team Peugeot Total: 113 point
2. Audi Sport Team Joest: 85 point
3. Rebellion Racing: 50 point
4. Team Oreca Matmut: 47 point
5. Oak Racing: 33 point
6. Aston Martin Racing: 22 point   

Peugeots succes i tal:
7 løb
5 pole postions
6 vundne løb
4 første- og andenpladser
13 podieplacinger
7 baneomgange på hurtigst tid
2 ILMC- titler (konstruktør og team)