Fra i dag har alle danske Peugeot’er fået en unik ny garanti, som intet koster: Peugeot Danmark lancerer sin Flexcare MotorGaranti, som dækker alle de nedbrud og alvorlige skader, der kan opstå i en motor.

Alle personbiler er dækket, også dem der i dag er ældre, helt indtil bilen har gået 200.000 km og uanset bilens alder. Garantien er en gratis, ekstra sikkerhed. Man skal bare få sin bil vedligeholdt med almindelig service og tandremsskift på et autoriseret Peugeot-værksted.

En hidtil uset form for garanti i bilbranchen. Den holder i mange år, den gælder både nyere og ældre biler og den koster intet. Peugeot Danmarks nye garanti dækker motoren i alle personbiler uanset deres alder, og den er en gratis, ekstra fordel, som ligger oven i Peugeots almindelige nybilsgaranti og 12 års rustgaranti.

Det nye er, at motoren og nogle af de vigtige dele omkring den nu er dækket mod skader og nedbrud, helt indtil motoren har gået 200.000 km. Det vil i praksis sige, at de fleste danskeres Peugeot er dækket op til den er 10-15 år gammel.

Men den nye ”Flexcare MotorGaranti” indføres også med fuld tilbagevirkende kraft: Samtlige ældre, danske Peugeot personbiler er også dækket, uanset deres alder. Motorgarantien følger bilen, så hvis man har købt sin bil brugt af en privat, ”arver” man også den fulde motorgaranti, hvis blot bilen er passet på autoriseret Peugeot værksted.

Dermed giver den nye motorgaranti også den ekstra fordel til Peugeot-ejerne, at ældre personbiler, der endnu ikke har kørt 200.000 km, fra i dag må forventes at få endnu et hak bedre gensalgsværdi, fordi de er omfattet af den ekstra tryghed.

Giver en reel ekstra tryghed

Peugeot er kendt for gode motorer, der er særdeles stabile i drift, bare de får den korrekte vedligeholdelse.

Det er selvfølgelig derfor, at det nu kan lade sig gøre for Peugeot Danmark at gå enegang og indføre en så langvarig, ny motorgaranti.

Og den giver en reel ekstra sikkerhed: Garantien dækker alle de nedbrud og alvorlige skader, der kan opstå i en motor, og det er nogle af de kostbareste reparationer, man kan komme ud for som bilejer. F.eks. er regninger på over 10.000 kr. for en knækket stempelring eller et ødelagt topstykke, eller på 30-60.000 kr. for en knækket tandrem (der nærmest kan rasere en motor) desværre ikke ualmindelige. Men den slags er man nu 100% sikret imod.

Helt præcist er alt indenfor motorblokken omfattet af Peugeots Flexcare MotorGaranti. F.eks knækket tandrem (og alle følgeskaderne), oliepumpen, topstykket, ventilerne, knastakslen, sprængt toppakning, foringer, plejlstænger, stempler og stempelringe, krumtap og lejer m.m.

Almindelige og billigere reparationer, som handler om almindeligt vedligehold (f.eks. udskiftning af pakninger, starter, generator, dyser eller andre normale sliddele på og omkring motoren), skal man selv betale.

Dårligt vedligehold skaber havarierne

Begrænsningen er, at man kun beholder sin motorgaranti, så længe man får bilen vedligeholdt med almindelige service-eftersyn (årligt eller km afhængigt af, hvad der kommer først) og får passet tandremsskiftene på et autoriseret Peugeot-værksted.

Årsagen til det krav er enkel: Peugeot Danmark har analyseret et antal nedbrud, havarier og dyre reparationer på motorer. Og det viser sig, at langt de fleste netop skyldes forkert eller manglende vedligehold. Moderne motorer bruger langt mere avanceret teknologi end for bare 10 år siden. Og selv små ”skjulte” ting som forkerte olier og oliefilter eller en lidt forkert justering af motor eller tandrem, kan ændre sliddet og trykforholdene i motoren markant, og det øger kraftigt risikoen for de dyre skader.

Peugeot´er, som ikke har kørt helt efter bogen, kan også komme med

Der er også åbnet en vigtig ”kattelem” i den nye garanti: Har man en Peugeot, der ikke har fulgt autoriseret serviceeftersyn helt efter bogen, kan alligevel komme med ind under Flexcare Motorgaranti efter blot to autoriserede service-eftersyn, samt dokumentation for korrekt udskiftet tandrem hos autoriseret Peugeot forhandler.

Det eneste andet krav er, at man ikke selv må ændre på motoren (f.eks. ved chiptuning) eller groft misligholde den: Der skal altid være olie og kølervæske på motoren af den foreskrevne type og man må ikke ignorere bilens advarselslamper.

Motorgarantien dækker ikke varevogne og taxaer, ligesom biler der er importeret brugt fra udlandet er undtaget.