Sådan har det ikke altid været, men af flere årsager er det nu et faktum.

Porsche Center Sjælland er flyttet over på den anden side af vejen, i forhold til hvor det tidligere lå i København og har nu til huse i et helt nybygget 8.500 m2 stort bilhus. Historien er mildest talt enestående, særligt set i lyset af Danmarks markedsstørrelse og kompleksitet.

I året 1951 underskrev Skandinavisk Motor Co. som en af de første i Europa en importørkontrakt med Porsche AG. I 1997 åbnede Porsche Center Sjælland hos Michael Lassen Automobiler A/S som siden hen også fik overdraget forvaltningen af Porsche importadministrationen i Danmark. Masser af indsigt og entusiasme banede vejen for et øget Porsche salg fra 11 i 1997 til 484 i 2006 hos de i alt tre danske autoriserede Porsche Centre, som udover Porsche Center Sjælland også består af Porsche Center Jylland og Porsche Center Fyn.

Udover den arbejdsmæssige indsats har den økonomisk positive udvikling naturligvis også været en medvirkende årsag til denne markante stigning i Porsche salget. Altafgørende har dog været Porsche AGs yderst attraktive modelprogram, som med stor kompetence er blevet vedligeholdt og udbygget.

Siden 1994 har Porsche AG skabt en kontinuerlig vækst, der i 1996 for alvor tog fart med introduktionen af modellen Porsche Boxster. Efterfølgende kom i 1997 den første vandkølede udgave af ikonet Porsche 911. Men mest banebrydende blev nok år 1999, hvor Porsche AG bekendtgjorde, at man nu ville bygge en stor Porsche SUV 4-hjulstrækker. Begyndelsen på enden var der mange der bedyrede. Men mere fejl kunne de ikke have taget. Lanceringen af Porsche Cayenne modelrækken har tværtimod sikret Porsche AGs selvstændighed som bilfabrikant, og endda gjort det muligt for Porsche AG at opkøbe små 30% af aktierne i Volkswagen gruppen.

Porsche Cayenne modelrækken tog efter sin introduktion i 2003 hurtigt positionen som benchmark i SUV-klassen og har siden formået at holde denne placering. I alt har Porsche AG siden 2003 produceret mere end 150.000 Porsche Cayenne på deres nye fabrik i Leipzig, hvilket vel og mærke skal ses i forhold til en business case på 80.000. I starten af marts 2007 har Porsche AG så introduceret en ny generation af Porsche Cayenne. Modellerne Cayenne, Cayenne S og Cayenne Turbo har alle fået opdateret designet i eksteriør og interiør uden dog at afvige fra sit udgangspunkt. Desuden har en ny innovativ teknologi givet modellerne større motor i form af direkte benzin indsprøjtning DFI samt VarioCam Plus. Udover en kraftig forøgelse af ydelsen på mellem 40-50HK alt efter model samt et væsentligt større drejningsmoment og bedre bundtræk, så er der desuden tale om et op til 15% lavere brændstofforbrug.

Internationalt har Porsche AG adskillige prisklinikker som bl.a. kigger på prissætningen i SUV-klassen og Porsche Cayenne modelrækkens placering. Kendetegnende for Porsche AG er en fast beslutning om at fastholde prisniveauet og ikke give store rabatter som andre i segmentet. Argumentet er naturligvis en vedligeholdelse af et attraktivt brugtvognsmarked for kunderne som konkurrencemæssigt skaber en fordel. På de øvrige Porsche modeller i programmet Boxster, Cayman og 911 har denne strategi også vist sig succesfuld og det nye Porsche Center Sjælland vil udover de nye Porsche modeller således også fokusere på et voksende Porsche brugtvognsudvalg.

Kombineret med introduktionen af 4-dørs gran turismo Porsche Panamera i 2009, hvor Porsche AG endnu engang bevæger sig ind i et nyt markedssegment, tegner der sig et lyst billede for Porsches fremtid i Danmark. Og som et lille kuriosum kan nævnes, at der allerede er taget imod bestilling på de første Porsche Panamera i Danmark til trods for modellen endnu kun er offentliggjort i en meget lidt detaljeret stregtegning.

Det nye Porsche Center Sjælland kan opleves på Banevingen 6 i København.