Made in Germany: Porsches succeshistorie.
 Porsche kan nu fejre jubilæum, eftersom det er præcist 60 år siden, at grundstenene blev lagt til det familiedrevne firma. Dengang var der ingen, der havde kunnet forudse, hvad det ville føre til.

Den 8. juni 1948 blev der indledt et nyt kapitel i automobilhistorien, hvor den første Porsche prototype med stelnr. 356-001 officielt blev godkendt. ”Det hele startede, da jeg selv begyndte at kigge mig omkring efter min drømmebil. Men da jeg ikke kunne finde den nogen steder, besluttede jeg at bygge den selv”, fortalte Ferry Porsche – og frem til i dag har denne pionerånd formet firmaets filosofi.

I de sidste 60 år har Porsche både oplevet medgang og modgang, men takket være effektive produktionsmetoder, entydig branding og innovative modeller, som eksempelvis 356, 911, Boxster og Cayenne, er det lykkedes den engang så lille sportsvognsfabrikant at udvikle sig til en af verdens mest succesrige og profitable bilfabrikanter.
”Porsche er i dag stærkere end nogensinde. Vi har lige nu den bredeste og mest tiltrækkende modelrække i firmaets historie. Vi har omkostninger og processer under kontrol og har således også langsigtet sikret vores uafhængighed. Vi har altid opfattet os selv som David, der må stå over for branchens Goliath´er, og den selvforståelse har præget os gennem alle årene – men har også givet os succes”, udtaler Porsches topchef Dr. Wendelin Wiedeking.
Da Wiedeking tog over i 1992, havde Porsche netop gennemlevet den værste økonomiske krise nogensinde. Firmaet risikerede at miste det mest værdifulde aktiv – nemlig uafhængigheden. Det blev pludseligt muligt for andre at kunne overtage Porsche, så der skulle handles med det samme. Og aktionærfamilierne Porsche og Piëch meddelte bestyrelsen, at de var klar med deres fulde støtte.
Wiedeking og bestyrelsen havde ikke kun igangsat produktionen af Porsche Boxster, men havde også med andre forholdsregler sørget for den økonomiske turnaround. Med filosofier som ”Lean Management” og ”Lean Production” blev der indført nye organisations- & produktionsprocesser ligesom samtlige hierarki- & processtrukturer blev ændret markant. De interne anstrengelser for produktivitetsforbedringer og det nyudviklede modelprogram viste sig hurtigt at have en virkning: Allerede i 1995 havde Porsche igen sorte tal på bundlinjen og begyndte således med rekorder år for år på omsætning, salg og resultat at indtage en førende position i branchen.
Porsche har i 60 år arbejdet hårdt for dette særlige image. Ingeniørerne har aldrig været tilfredse med kun at leve op til de nuværende lovkrav; det har derimod altid været deres mål at overgå dem. Porsches modeller skal også være et forbillede, når det kommer til hensyn til miljøet. I 1966 blev den første autoriserede emissionstest i Europa da også udført med en Porsche 911. Kort derefter etablerede man en separat afdeling, der testede emissionsværdier fra biler produceret af andre bilfabrikanter.
Porsche udvikler nye teknologier ikke alene for at forbedre køreegenskaber, men også for hele tiden at skåne miljøet mest muligt. I de sidste 15 år er det lykkedes Porsche at reducerer brændstofforbruget med gennemsnitligt 1,7% årligt på de nye modeller, hvorved man har også har sænket CO2-udslippet. Mht. motorydelse rangerer Porsche allerede i dag blandt dem med det laveste CO2-udslip. Og inden 2012 skal brændstofforbruget i Porsches modeller reduceres med endnu 20% - nye innovative motorteknologier samt Cayenne og Panamera som hybrid skal gøre dette muligt.

I september 2005 tog man et skridt mod en ny fremtid: aktiemajoritet i Volkswagen AG. Med næsten 31% af de stemmeberettigede aktier er Porsche nu VWs største aktionær. I løbet af i år forventes andelen at stige til over 50%.
Målet er også i dette tilfælde klart: Under Porsche Automobil Holding SE vil ikke blot vækst for både Porsche og Volkswagen være sikret pga. deres partnerskab og samarbejde inden for produktion og udvikling de seneste årtier, men også begge mærkers uafhængighed. Og bestyrelsesformand Dr. Wendelin Wiedeking forsikrer: ”Porsche forbliver Porsche i fremtiden. Ligesom Volkswagen forbliver Volkswagen i fremtiden. Det er opskriften på succes”.