PSA med Citroën og Peugeot i spidsen vil tilbage til USA efter en lang pause – men det bliver ikke med pickups, men derimod elbiler.

PSA’s direktør Carlos Tavares er en realistisk mand. Han vil lancere Peugeot, Citroën og resten af PSA-gruppen i USA igen, men ikke i morgen – faktisk først i 2026 skal modelprogrammet være fuldt. Men måske er det også sund købmandsfornuft, for sidste gang, du kunne købe en Peugeot i USA, var i 1991, og hvis du ville have en Citroën, så lukkede de amerikanske salgssteder allerede i 1974.

Carlos Tavares har faktisk tidligere været direktør i Nissan USA, så han ved hvad det handler om, og første skridt på vejen tilbage til det forjættede land bliver gennem delebils-ordningen Free2Move. På den måde kan man få biler ud at køre uden at skulle have et stort forhandlernetværk.

Opel eller DS
PSA-koncernen ejer nu Opel og Vauxhall, og netop disse modeller kunne være oplagt at lancere i USA. Det vil Carlos Tavares ikke bekræfte, men han indrømmer dog, at alle fremtidige Opel og Vauxhall-modeller vil være udviklet til at imødekomme amerikanske krav, og at den første model specifikt rettet mod USA, bliver udviklet i Europa, men af et amerikansk team.

Selvom pickups sælger som varmt brød, så står sådan en model ikke øverst på direktørens ønskeliste. I stedet bliver det formentlig hybrid- og elbiler, der skal være med til at lokke amerikanerne til at prøve en eksotisk europæer. PSA vil lancere 40 elektriske eller del-elektriske modeller frem mod 2025 over alle fem mærker, som også inkluderer DS, Citroëns luksusmærke. 80 procent af modelserien vil være delvist selvkørende inden 2030, og 10 procent vil leve op til niveauet autonomi 4 eller 5, hvor sidstnævnte er fuldstændigt selvkørende biler.