Legenden Walther Röhrl vil ikke være med til våbenkapløbet om at score den laveste omgangstid på Nürburgring længere. Og det er ikke fordi han bange.

Porsches kraftigste 911’er til dato hedder GT2 RS. Den har 600 hk, og nu også rekorden som hurtigste sportsvogn på Nürburgringen. Det tog bare 6 minutter og 47,3 sekunder for GT3 RS at runde de berygtede 20,8 kilometer asfalt. Det er hurtigere end eksempelvis den vanvittige hybrid 918 Spyder, og med en gennemsnitsfart på 184,11 km/t, er det ikke en opgave for folk med svage nerver.

En af dem, der normalt er berømt for at have nerver af stål og en rolig hånd er Walther Röhrl. Han har vundet både verdensmesterskaberne i rally og Le Mans. Siden da har han været senior-testkører for Porsche og har sat adskillige rekorder på Nürburgringen, som efterhånden er blevet en arena for en gladiatorkamp mellem alverdens sportsvognsproducenter. Men den går ikke længere, mener Walther Röhrl ifølge det australske magasin Drive.

”Der er ingen plads til at begå fejl,” mener han.

”Med en bil som GT2 kører du gennem Schwedenkreuz med 296 km/t og Fuchsrohre med 270 km/t, og jeg kender alle de ulykker, der har været der de sidste 20 år,” udtaler rally-legenden til Drive.

Hvor galt man kan komme afsted, blev tydeligt, da en Koenigsegg One:1 kørte af banen ved Fuchsrohre i 2016, på grund af en fejlende ABS-sensor.

Ikke racerbiler
Ifølge Röhrl er en af problemerne, at gadebilerne har for lidt downforce ved disse hastigheder, og det er på trods af, at den nye GT2 RS har 416 kilo downforce med sin store vinge. Men det er stadig ikke så meget som en rigtig racerbil.

Dr. Frank-Steffen Walliser, der er chef for afdelingen for Porsches motorsports- og GT-biler, har ikke tænkt sig at droppe jagten på nye rekorder.

”Menneskeheden udvikler sig hele tiden ved at jagte fart. Hvorfor ikke fortsætte den tekniske udfordring? Jeg ser ingen grund til at stoppe konkurrencen.”

Walliser understreger samtidig, at man ikke presser sine kørere ved at kræve en specifik tid som mål.

Ikke bange
Walther Röhrl, der i dag er 70 år gammel, finder det ironisk, at han i dag er mindre villig til at tage chancer, end da han var yngre, og havde hele livet foran sig. Men han slår også fast, at hans nej til flere rekorder ikke handler om, at han er bange, men på grund af pendlertiden til Nürburgringen.

”Jeg har sagt nej, nu er det nok. Det er ikke fordi jeg er bange, men mere på grund af trafikken fra min hjemby til Nürburgring. I de sidste 20 år har jeg brugt fire timer, men nu har jeg brug for otte timer,” efterrationaliserer den 70-årige legende.