GM: flere solgte biler og øget markedsandel i Europa i 2005

General Motors har solgt 22.000 flere biler i 2005 i forhold til året før

General Motors solgte 1.982.300 biler og kommercielle køretøjer i 2005 i Europa, en stigning på over 22.000 biler, og 1,1 procent mere end i 2004.

GMs markedsandel i det vestlige, centrale og østlige Europa steg en smule til 9,5 procent.

”2005 blev et vendepunkt for os”, siger Carl-Peter Forster, netop udnævnt topchef for GM Europe fra 1. januar. ”Vi skabte fundamentet for vækst med en god balance mellem forbedringer i organisationen og investeringer i lanceringen af nye bilmodeller. Vi vil arbejde hårdt på at holde dampen oppe i 2006.”

Salget af GMs mærker Chevrolet, Opel og Saab voksede mere end konkurrenterne i Tyskland, Storbritannien, Italien, Portugal og Danmark, og også på de stærkt voksende markeder Rusland og Ukraine.

Både Saab og Chevrolet registrerede deres højeste salgstal i Europa nogensinde.

Saab voksede med markedet og holdt sin markedsandel på 0,4 procent, det er 82.100 biler. Saab havde især succes i Storbritannien, hvor salget steg med 35 pct.

Saab og Opel i Danmark: succesrig slutspurt i året

Også i Danmark havde Saab stor succes i 2005. Der blev solgt over 1.130 nye Saab 9-3 og Saab 9-5 fra de danske forhandlere. Slutspurten i december var præget af det største salgstal for nogen måned, så vidt som importøren kan spore tallene tilbage i bøgerne: over 400 biler på en enkelt måned.

(Der blev således solgt 402 Saab i december 2005. Saab 9-3 placerede sig som nummer ni på månedens Top 10 liste).

Opel i Danmark solgte sidste år 2.071 biler flere end året før, fordelt på 1.435 personbiler og 636 varebiler. Totalt set solgte Opel i Danmark 9.721 biler, fordelt på 6.613 personbiler og 3.108 kommercielle køretøjer.

Lanceringen af den nye Opel Vectra og Zafira gav også hos Opel en heftig slutspurt i årets sidste måneder, og det resulterede i, at Vectra blev nummer 7 på decembers Top 10 salgsliste.

Den nye varebiludgave af Zafira, Flexivan, markerede sig på en syvendeplads for bilerne på gule nummerplader.

Importøren ser med glæde på den voksende interesse for både Opel og Saab, og håber på, at medvinden fortsætter.

Chevrolet i Europa

Chevrolet markerede sig på europæiske plan med en vækst på 26 procent, med salg af over 240.000 biler og en markedsandel på 1,2 procent, den var 0,9 i 2004. (Disse tal omfatter ikke de mere end 40.000 Chevrolet Niva, som udelukkende sælges på det russiske marked.)

Opel og søstermærket Vauxhall tegner sig for 80 procent af GMs salg i Europa med 1,6 millioner biler. Markedsandelen voksede på ni af de 21 markeder, Opel og Vauxhall voksede på hjemmemarkederne. I Tyskland steg markedsandelen således fra 9,9 til over 10 procent. (Alle tal er rundet af og foreløbige). Salget gør, at Opel ligger som nummer to på hjemmemarkedet. Vauxhall steg fra 12,6 til 13,1 procent i Storbritannien.

Astra er storsælgeren med 527.000 biler i Europa. Astra ligger på en andenplads i de europæiske salgsoversigter efter at have halveret afstanden op til nummer ét i løbet af 2005, nemlig 0,3 pct.

US-bilerne

GMs luksusmærker Cadillac og Corvette markerede sig med stor vækst i 2005, med de højeste salgstal nogensinde. Corvette tredoblede salgstallene til over 1.000 registreringer, og Cadillac øgede salgstallene med over 50 procent, til over 2.000 biler. Cadillac BLS er en ny europæisk model, som ventes til salg i foråret.