Sikkerhed for den vordende mor og hendes ufødte barn

|

Hvis en gravid kvinde anvender sikkerhedsselen korrekt, mindskes risikoen for hendes foster betragteligt. Denne viden stammer fra Volvo Cars’ forskning i bilsikkerhed for ufødte børn og deres mødre. Faktisk har Volvo Cars udviklet en virtuel crashtest-dukke, så man kan simulere frontal-kollisioner med gravide i bilen.

Ufødte børns sikkerhed i biler er et område, der ikke er specielt veldokumenteret, eftersom fosterskader og –død som regel ikke fremgår af statistikkerne. Hvis et ufødt barn skal klare sig uskadt gennem en bilkollision er det vigtigt, at den gravide kvinde tænker over sikkerheden. Det første, man skal gøre, er altid at anvende en sikkerhedssele, og det gør ikke alle gravide kvinder.

Virtuel gravid crash test dukke

Volvo Cars er med til at skabe større opmærksomhed omkring sikkerhed for gravide bilister og viden om, hvordan de bedst beskytter deres ufødte børn. En nyskabelse på området er en virtuel, gravid crashtest-dukke. Modellen kan anvendes til at lave computersimulationer af, hvordan en gravid kvinde bevæger sig under en kollision, og hvordan fostret inde i hende bevæger sig. Dukkens størrelse svarer til en kvinde af gennemsnitlig størrelse i slutningen af graviditeten, cirka uge 36.

Den virtuelle crash test dukke anvendes til at simulere frontale kollisioner.”Computermodellen gør det muligt at foretage detaljerede studier af, hvordan den kørende bevæger sig, og hvordan sikkerhedsselen og airbag’en indvirker på kvinden og fostret,” siger Lotta Jakobsson, barnesikkerhedsekspert hos Volvo Cars.

Det betyder, at ingeniørerne kan simulere, hvordan kollisioner ved forskellig hastighed indvirker på både moderen og det ufødte barn. Derefter kan modellen bruges til at teste f.eks. designet af en nye sikkerhedssele.

Gravide kvinder skal altid bruge sikkerhedssele

Det er altid bedre at anvende en sikkerhedssele end ikke at gøre det, og her er gravide kvinder ingen undtagelse. Gør følgende:

Flyt det tøj, der eventuelt er i vejen, for at sikkerhedsselen kan sidde tættest muligt på kroppen.

Træk hofteselen hen over lårene, så den ligger fladt under maven.

Placer den skrå del af selen mellem brysterne.

Stram selen til.

Sikkerhedsselens placering er vigtig. Den kørende skal fastspændes hen over kroppens stærke områder, såsom overkroppen og bækkenet. På den måde beskytter man kroppens mere svage dele, her især maven med det sårbare foster. Studier med den virtuelle gravide crash test dukke viser, at førerairbag’en beskytter både mor og barn.

Volvo på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Volvo XC60 2,0 D4 181 Momentum
NYHED
309.900 kr.
Volvo XC60
2,0 D4 181 Momentum
Taastrup
73.000
2015
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Volvo XC60 2,0 D4 181 Momentum
NYHED
Leasingpris/md. 5.250 kr.
Volvo XC60
2,0 D4 181 Momentum
Taastrup
73.000
2015
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Volvo XC60 2,0 D4 181 Momentum
NYHED
299.900 kr.
Volvo XC60
2,0 D4 181 Momentum
Taastrup
87.000
2014
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev