smart vision EQ fortwo flytter opfattelsen af, hvordan fremtidens urbane persontransport kommer til at se ud: en personlig, fleksibel og miljøvenlig lokal offentlig transportform. Bilen henter nemlig helt selv sine passagerer og kører dem til deres destination. Og da hverken rat eller pedaler optager plads, kan passagererne slappe af eller arbejde i den rummelige kabine med plads til to. Udenpå fungerer bilens døre og front som store skærme, hvilket giver mulighed for at dele information eller kommunikere med andre trafikanter. Derudover giver skærmene også bilen et individuelt udtryk baseret på brugernes personlige profil.

”smart vision EQ fortwo er vores vision om fremtidens mobilitet i byerne og den mest radikale konceptbil inden for delebiler, der findes – helt selvkørende, udstyret med de bedste kommunikationsevner, lette at identificere og naturligvis elektriske, ” siger Anette Winkler, adm. direktør hos smart.

Når den fuldt elektriske bil ikke er i brug, finder den selv hen til nærmeste ledige ladestander. Bilerne lades desuden så vidt muligt op, når udbuddet af elektricitet er stort. Når udbuddet af elektricitet omvendt er lavt og efterspørgslen stor, kan bilen tilsluttes og sende strøm tilbage i el-nettet.

Dermed tager smart vision EQ fortwo hul på et helt nyt kapitel i den igangværende energirevolution.

Ny form for bildeling bekæmper trængsel på vejene
Da bilen er fuldt elektrisk, udleder den ingen CO2. Foruden de åbenlyse miljømæssige fordele er smart vision EQ fortwo aktivt med til at begrænse trængsel på vejene, fordi bilen udnyttes langt mere effektivt end private biler og bidrager til en langt mere flydende trafik.

I dag har Daimlers bildelingstjeneste, car2go, 2,6 mio. brugere på globalt plan, og antallet stiger hele tiden.

En stor del af car2go-tjenestens popularitet skyldes, at bildeling er spontant og fleksibelt. Bilen hører ikke hjemme noget bestemt sted og kan bestilles og efterlades hvor som helst inden for sit overordnede geografiske område. Allerede nu analyserer Mercedes de overordnede trafikmønstre hos tjenestens bruger, og det er planen, at denne data skal bruges til at lære en fremtidig flåde af selvkørende biler fra smart at forudsige, hvor og hvornår behov for mobilitet opstår.

Dermed viser Smart vision EQ fortwo, hvordan selvkørende biler kan gøre fremtidens bildeling endnu lettere, mere enkel og økonomisk. Brugerne behøver ikke længere at lede efter den nærmeste ledige bil, for bilen finder dem selv. Og da bilerne altid er på vejen, er der altid en i nærheden. Det betyder, at kapaciteten vil blive udnyttet langt mere effektivt end i dag til glæde og gavn for alle.