Det er efterhånden ved at være lige så sikkert som "ammen i kirken", at VW up topper salgslisterne på det danske bilmarked. Det har den lille tysker gjort i både 2012, 2013 og 2014, og kigger man på de første fem måneder af 2015, så er VW up stadig suverænt den mest solgte bil i Danmark.

Det er selvfølgelig glimrende for Volkswagen, og der kører da helt sikkert en masse tilfredse up-ejere rundt på de danske landeveje. VW up tilbyder helt klart en glimrende pakke af fine køregenskaber, praktiske løsninger og så ikke mindst pris, da en ny VW up kan erhverves for under 90.000 kroner, hvis man vælger den helt skrapede model. 

VW ups vedvarende popularitet er endnu mere benzin på bålet for de politikere, som i løbet af den netop overståede valgkamp har argumenteret for, at registreringsafgiften skal fjernes, da den tvinger danskerne til at køre i små og usikre biler.

Vi skal ikke forholde os til det politiske aspekt i det, men som bilelskere er det dog svært ikke at se det spændende i en ændring eller afskaffelse af registreringsafgiften. For så ville salgstatistikkerne nok se noget anderledes ud. Ikke et ondt ord om VW up og de andre biler i mikrosegmentet, men det er nu en gang sjovere, og ikke mindst sikre, at køre i eksempelvis en ny Ford Mondeo eller en spritny Volvo.  

Langt nede af listen

Netop Volvo er jo kendt for at være kongerne af sikkerhed, og kigger man på listen over de mest solgte bilmodeller indtil videre i 2015, så skal man helt ned på plads nummer 81, før man finder en Volvo - nemlig Volvo V40. En bil som i dag koster fra 290.000 kroner i Danmark, mens man på den anden side af Øresundsbroen kan få den for 166.000 danske kroner. Det er kun 20.000 kroner mere, end hvad topversionen af VW Up koster herhjemme. Lidt tankevækkende, og mon ikke vi ville finde biler som Volvo V40 og V60 noget højere på salgslisterne, hvis de var nede i det prisniveau. 

Det er de dog ikke, og så længe afgifterne er, som de er, i Danmark, så skal vi nok vende os til, at de små mikro og minibiler præger toppen af salgslisterne. Hvorvidt det skal ændres fremover, ved en ændring eller afskaffelse af registreringsafgiften, skal vi rent politisk og økonomisk ikke forholde os til, men der er ingen tvivl om, at man som bilelsker kan se en masse muligheder i det. For hvem vil ikke gerne køre i en bil, hvor sikkerheden er i top?