Årets TÜV Auto-rapport 2006 over 3 år gamle biler gav Subaru Forester en 1.ste plads

Vores sydlige Nabos årlige rapport over det første obligatoriske bilsyn, som bilerne i Tyskland skal stille op til efter 3 år, tildelte det eksklusive og sportslige Japanske mærkes SUV model Forester en førsteplads som Tysklands mest pålidelige bil. TÜV rapporten er evalueringen af 7,6 millioner større myndighedscheck , foretaget i 2005 af 200 forskellige modeller der er fra 3 til 11 år gamle.

Kun 3% af Subaru Foresterne havde nogen fejl overhovedet, hvilket sikrede Subaru sin tredje 1.steplads i TÜV rapporten efter Legacy (1999) og Justy (2001) Subaru Forester blev fulgt af Mazda Demio og Toyota Yaris på en delt 2 plads, og med Porsche 911 og Toyota Corolla på en delt 4.plads En anden Subaru, nemlig Legacy modellen indtog en delt 7. plads sammen med Mercedes SLK.

Forester sælges i Danmark mest som Varevogn på gule plader, med en 2,5 liters turboboxermotor på 230 Hestekræfter. Disse mange kræfter giver en uhørt acceleration til 100 km/t på kun 5,9 sek., nok til at sætte de fleste sportsvogne i skammekrogen. Som personvogn er også den 2,0 liters version med 158 HK begynde at vise sig i gadebilledet.

Sikkerheden også i top

Det er ikke kun kvaliteten og pålideligheden, der er i top, sikkerheden hører også til blandt de bedste. De Australske Ncap crashtestmyndigheder, som tester på nøjagtig samme måde som de Europæiske Ncap myndigheder, lavede i september måned en serie tests af forskellige 4-hjulstrukne køretøjer, og Subaru Forester opnåede som den eneste af de testede biler, de maksimale 5 stjerner.I januar i år, udsendte det uafhængige amerikanske testinstitut en rapport om bilerne beskyttelse mod de såkaldte Whiplash skader på hoved/nakke, og her var Subaru Forester 1 ud af kun 6 biler, der fik den højeste karakter ” Overall Good”, alle øvrige fik bemærkninger af en eller anden karakter, og mange var decideret ringe.

Subaru, der kom tilbage på det danske marked i 2004 med ny Importør efter en flerårig pause er verdens største procent af 4 hjulstrukne personbiler, faktisk kan man ikke købe en Subaru uden det roste permanente og ”symmetriske” 4-hjulstræk Flere og flere bilfabrikker er nu begyndt at tilbyde sine topmodeller med 4-hjulstræk, hvilket beviser at Subaru’s grundfilosofi om overlegen vejbeliggenhed opnås bedst med træk på alle 4 altid har været den rigtige. At så alle Subaru’er samtidig er udstyret med de flade og kompakte Boxermotorer, som ligger dybt nede i motorrummet, bidrager yderligere til det fornemme vejgreb.