Den nye Volkswagen Passat kan tændes med telefonen, og er tæt på selvkørende med op til 210 km/t. Og så kan plug-in hybriden GTE fremover faktisk køre over 50 kilometer på en opladning.

Danskernes rullende sælger numero uno har fået et facelift, som visuelt er næsten usynligt, men på den tekniske front, skubber Volkswagen til den selvkørende trend. Med IQ.Drive, som Volkswagen fremover kalder sine selvkørende teknologier, kan den nye Passat i princippet køre selv fra 0 til 210 km/t.

Køb bil nu – det bliver kun dyrere

Volkswagen siger, at den nye Passat lever op til niveau 2 på den selvkørende skala, som betyder, at føreren ikke behøver at betjene hverken pedaler eller rattet, men kræves dog at kunne overtage styringen til hver en tid. Sådan har det stort set også været indtil nu, når bilen har kørt på motor- eller motortrafikvej. Forskellen nu er dels, at Volkswagen har udviklet et med kapacitive følere, som kan mærke berøringen, i stedet for at du faktisk skal bevæge rattet, sådan som de fleste systemer fungerer nu. Den anden forskel ligger i Travel Assist, som sammen med den adaptive fartpilot kan læse fartskilte og kender sving eller rundkørsler takket være navigationsanlægget. Det er et system, vi kender fra Audis dyre modeller, og det gør altså den nye Passat i stand til at køre selv, uden at du behøver at gøre andet end at følge med.

Emergency Steering Assist er endnu en tilføjelse, som kan assistere ved en forestående ulykke. Som normalt vil føreren blive alarmeret, hvis bilens radar registrerer en forhindring, men takket være en elektromekanisk bremseforstærker, som reagerer meget hurtigere og mere præcist, kan det ene hjulpar bremses, så bilen assisterer med at dreje uden om forhindringen. Den nye bremseforstærker gør den automatiske nødbremse hurtigere reagerende, og bremser bilen bedre ned, hvis en fodgænger eksempelvis kommer på tværs. Sidst, men ikke mindst er kameraet i fronten blevet bedre til at genkende striber på asfalten, og kan nu også kende forskel på en vejkant og eksempelvis græs.

FOMO
Fear of missing out eller FOMO er den nyeste folkesygdom, og Volkswagen er selvfølgelig klar med en teknologisk sutteklud, så du ikke går glip af noget på bilturen. Den nye Passat er permanent online, da det nye infotainment-system er udstyret med en integreret online tilslutningsenhed (OCU) komplet med SIM-kort som standard. Ud over forbedrede navigationsrelaterede tjenester med information i realtime giver systemet adgang til musikstreamingstjenester, internetradio, brug af opdaterbar web-app-teknologier, naturlig stemmestyring med onlineindhold, brug af online-tjenester fra Volkswagen We, og adgang til køretøjsindstillinger lagret i skyen. Har du en smartphone fra Samsung, så kan telefonen også bruges som mobilnøgle, der kan benyttes til at åbne og starte Passat.

Folkets elbil får op til 550 kilometer rækkevidde

Endnu et tilbud er Volkswagen We. Det er en digital platform, der tilbyder og samler mobilitetsprodukter på en meget enkel måde. Det kan eksempelvis være We Park (kontantløs parkering) eller We Deliver (enkel og sikker adgang til køretøjet, så du kan få pakkepost leveret direkte i bilen).

Selvom Passat udefra ligner sig selv, så har kabinen fået en overhaling med et nyt digitalt cockpit. De digitale instrumenter er blevet markant forbedret i forhold til det foregående system med mere kontrast og højere opløsning. Der er nye indtræk, nydesignede dørbeklædninger, nye farver, nye instrumenter og et nyt multifunktionsrat. Centerkonsollen har et stort åbent opbevaringsrum, der kan udstyres med induktiv opladning af din smartphone og USB-C-tilslutning.

Partikelfiltre og bedre rækkevidde
Fremover er det ikke kun dieselmodellerne, der har partikelfilter, også de nye benzinmotorer får filtre, for at leve op til Euro 6d emissionsstandarden. På motorprogrammet findes samtidig en nyudviklet to-liters dieselmotor. Den har en effekt på 150 hestekræfter, men producerer 10 g/km mindre CO2 sammenlignet med den tilsvarende motor i forgængeren. 2.0 TDI Evo er forløberen for en ny generation af dieselmotorer, og udover den består motorprogrammet af tre TSI-benzinmotorer med 150 hestekræfter, 190 hestekræfter og 272 hestekræfter samt tre dieselmotorer, der yder henholdsvis 120 hestekræfter, 190 hestekræfter og 240 hestekræfter.

Volkswagen vil sætte el-rekord i det grønne helvede

De klimabevidste kan glæde sig over, at den nye Passat GTE faktisk kan køre over 50 kilometer. Sådan var det også i den gamle udgave, forskellen er bare, at dengang var rækkevidden opgivet efter NEDC-normen, og nu lover Volkswagen cirka 55 kilometer efter WLTP-normen, som er meget realistisk.

Den nye Passat introduceres i Danmark til september, men danske priser og specifikationer er endnu ikke fastlagt.