Med en elektrisk SUV på vej har Ford brug for at bevise sine skeptiske amerikanske fans, at elmotorer også kan brænde gummi. Så de har ombygget en Mustang til en elektrisk dragster med 1.400 hestekræfter.

Hvordan du mon ville have det, hvis du havde en tatovering af en stejlende Mustang på den ene skulder og Donald Trump på den anden, og så blev du præsenteret for Fords seneste Mustang-model Mach-E. Det er en elektrisk SUV, og længere væk fra den originale pony-car kan man næsten ikke komme. Men el er fremtiden, og det må selv de mest tykhovedede og klimaskeptiske amerikanere indse, mener Ford, der, ligesom de fleste andre bilproducenter, skynder sig for at elektrificere deres modelprogram.

Endelig er Ford med – bygger elektrisk Mustang

Og hvordan omvender man så en våben-glad, overvægtig amerikaner til, at strøm kan sparke røv. Man bygger en dragracer, spydspidsen for amerikansk bilteknologi, hvor to biler ræser over 402 meter på kortest tid, der kan tampe konkurrenterne med ildspyende benzin-V8’ere.

Tordenguden
Fords charmeoffensiv ville få selv tordenguden Thor til at tippe på hatten, for den batteridrevne Mustang Cobra Jet 1400 er en specialbygget dragster-prototype, der leverer intet mindre end 1.400 hestekræfter og et drejningsmoment på 1.500 Nm. Det er nok til at tilbagelægge quarter milen på lidt over otte sekunder, og for enden af de 402 meter kører elbilen 273 km/t.

Ford Mustang GT – ti trin til himlen

Ford har altid vist innovation gennem motorsport. Elektriske drivlinjer giver os en helt ny form for ydelse, og vores strømdrevne Cobra Jet 1400 er et eksempel på, hvordan vi skubber ny teknologi helt til grænsen. Vi er glade for at kunne vise den frem i et år, hvor Mustang-familien også får et helt nyt medlem i form af den 100% elektriske SUV Mustang Mach-E, forklarer Dave Pericak, global direktør hos Ford Icons.

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Navnet Cobra Jet er ikke tilfældigt, for i 1968 kunne man købe en dragrace-version med navnet til gaden med en 7-liters V8’er, der ydede 340 hestekræfter og navnet Mustang Cobra Jet.

Ærkerivalen
Ford er dog ikke det første mærke, der har bygget en elektrisk dragracer på basis af et amerikansk ikon. Chevrolet præsenterede allerede i 2018 et koncept baseret på en Camaro. eCOPO Camaro har 750 hestekræfter og 813 Nm fra to separate elmotorer, der trækker baghjulene. Helt så hidsig som Mustangen er den altså ikke, men en quarter mile overstås stadig på bare 9,83 sekunder med en topfart på 225 km/t.