En ny plugin-hybrid i kombination med seks cylindre, gør det sjovere at være grøn. BMW 545e får 394 hestekræfter og 57 kilometer rækkevidde i den faceliftede 5-serie.

Ændringerne er små, men understreger, at BMW 5-serie er det sporty valg, hvis du vil have en klassisk tysk direktør-vogn. Så lad os starte der, hvor alle kigger mod i disse tider – miljøet. Og inden du tænker, åh nej ikke endnu en lad flipper-jolle, så tjek lige disse specs. Tre liter, seks cylindre, turbo og elmotor. Den nye BMW 545e bliver hidsig. I alt har den 394 hestekræfter og 600 Nm. Benzinmotoren yder nemlig 286 hestekræfter, og elmotoren står for 109 hestekræfter, og det er nok til at sende den store sedan til 100 km/t på bare 4,7 sekunder – det er seriøst hurtigt.

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Forbruget er opgivet til at være 47,6 km/l, og CO2-udslippet er ned til 49 gr/km, men det er selvfølgelig fordi, bilen også har et relativt stort batteri, som gør 545e i stand til at køre op til 57 kilometer alene på strøm.

Små ændringer
Hvis du er mere til det grønne end det hurtige, findes der også en 530e-variant med en 2-liters benzinmotor og elmotor, som har i alt op til 292 hestekræfter og en rækkevidde på strøm på op til 67 kilometer.

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Resten af motorprogrammet bliver nu hjulpet på vej af et 48 volts mildhybridssystem, hvor en startermotor kan assistere med 11 hestekræfter ved acceleration, og så kan det ekstra batteri leverer energi, når bilen triller, eksempelvis på motorvejen, så det kan ske op til 160 km/t. Hvor meget brændstof, det sparer, opgiver BMW dog ikke i deres pressemateriale.

BMW holder pølsefest – ny 7-serie får masser af bøffer og kæmpe grill

Visuelt skal du se godt efter, for at få øje på den nye 5-serie. Den er godt nok vokset 21 millimeter i længden, men de største ændringer skal findes omkring forlygterne og grillen, som er blevet mere sammenknebne. Indvendigt er instrumentbordet domineret af én enkelt skærm på 10,25 tommer, som er standard eller en 12,3 tommers skærm, som er ekstraudstyr.

Sikkerhedssystemerne er opdateret, så vognbaneassistenten får hjælp af noget, BMW kalder Driving Assistant, som også hjælper dig tilbage i din egen bane efter en overhaling på motorvejen – en funktion mange danskere måske kunne bruge. Ydermere findes der også en Driving Assistant Professional som inkluderer aktiv navigation, som bruger navigationen til at se forud og hvornår, det er nødvendigt at skifte bane.

Vorsprung durch design – Audi A7

BMW 5-serie har været i produktion siden 1972, og den nye udgave kommer til salg i Europa fra juni.