Ny Volkswagen Golf R32 er nu i Danmark

Ifølge både øre- og kørevidneskildringer er den nye generation af Golf R32 indbegrebet af en køremaskine, og øjenvidner beretter om stilrent design med diskret logo. Den nye super sportslige Golf ”R” i understated emballage kan bestilles hos de danske Volkswagen-forhandlere.

Set i bakspejlet

Umiskendeligt en Golf. Men de dobbelte lameller, der skinner som aluminium, øverst i kølergrillen, er et tegn for kendere. R32 står der diskret mellem ribberne til venstre for det markante Volkswagen-logo i midten. Grillen fortsætter ned over og danner en flot sølvramme om nummerpladen. På hver side af den, ses markante luftindtag. Bixenon-forlygterne er svagt blåtonede og lyser kraftigt. Også bag fra er Golf R32 helt sin egen med kun en enkelt stribe sort, mens resten holder sig i en af de syv flotte farver, der kan vælges til bilen. To polerede afgangsrør placeret centralt i nederste del af stødfangeren giver et fingerpeg om styrken i Golf R32. Silhuetten udstråler kraft med den harmonisk integrerede tagspoiler, profillister i bilens farve, 18” alufælge med ti parvise eger samt blålakerede bremsesadler. Helt klart en ganske særlig Golf.

Indre styrke

Også indeni viser Golf R32 karakterstyrke. Topsportssæder, der kan indstilles i højden, med sædeindtræk i Monte Carlo-design og med R32 skrevet henover, giver sikker og behagelig støtte. Det tre-egede sportsrat i perforeret læder med aluminiumsindlæg er lækkert og ligger godt i hænderne. Racer-rene fodpedaler med alu-look, dekorindlægget ”Engine Spin” på instrumentpanel, midterkonsol og dørbeklædninger understreger den sportslige atmosfære i kabinen.

Kultiveret toppræstation

Den nye Golf R32 kan cruise ubesværet og kultiveret eller foretage en hurtig overhaling, hvor det er nødvendigt. Med gaspedalen i bund varer det 6,5 sekunder, fra nøglen er drejet, til speedometeret viser 100 km/t. Har R32 automatgearkassen DSG, er acellerationen blot 6,2 sekunder. Under hjelmen finder man en 3,2 liters sekscylindret motor med hele 250 hestekræfter. Der står V6 på motorafdækningen, et utvetydigt tegn på kompromisløs ydelse. Trækkraften er også suveræn med 320 Nm, når omdrejningstælleren befinder sig et sted mellem 2.500 og 3.000.

Det permanente firehjulstræk 4MOTION sørger for, at R32 klæber sig til vejbanen på lange, lige-ud-strækninger såvel som i skarpe kurver. Den ligger 20 mm lavere end en vanlig Golf, og sportsundervognen er perfekt tilpasset V6-fremdriften og 4Motion-grebet. Derfor er Golf R32 på én gang komfortabel og agil.

Sikker nydelse

ESP med bremseassistent, EDS, ASR, ABS og 17” skivebremser hjælper føreren i tilfælde af kritiske situationer. Tyverialarm med elektronisk startspærre, kabineovervågning, back-up-horn og bortslæbningsovervågning samt automatisk afblændeligt bakspejl gør Golf R32 yderligere sikker, både at køre og stille fra sig. Klimaanlægget ”Climatronic” regulerer klimaet i kabinen efter førerens og forsædepassagerens behag. Fartpiloten sørger for, at bilisten kan slappe af i speederfoden, mens han eller hun lytter til sound-systemet ”RCD 300” gennem otte højttalere. Når Golf R32 forlades viser ”coming home”-lysfunktionen vej.

Pris

Det sjældent vellykkede kompromis mellem fuldblods sportsvogn og rendyrket komfort kan bestilles hos de danske Volkswagen-forhandlere. Prisen for Golf R32 med alenlang standardudstyrsliste starter ved 569.000 kroner.