Volvo er firstmover og går nu sammen med hjembyen, Gøteborg, om at skabe en CO2-neutral by inden 2030, så de kan få et forspring indenfor elektrificering, mobilitet, autonom kørsel, opladningsstationer og sikkerhed.

Det kan umiddelbart virke som om, Volvo er i gang med at banke søm i sin egen ligkiste. Den svenske bilproducent har netop offentliggjort planerne om at gøre hjembyen Gøteborg til en CO2-neutral by inden 203. Initiativet, som kaldes Göteborg Green City Zone, sigter mod at etablere et område i Skandinaviens største havneby, der er fuldstændigt emissionsfrit, med en række klimaneutrale transportformer og en tilknyttet infrastruktur.

Volvos Tesla-konkurrent kommer til Danmark i 2021

I bund og grund er dette et projekt, der har til formål at begrænse antallet af biler i byen - hvilket er helt i tråd med virksomhedens ambitioner, udtaler Håkan Samuelsson, direktør i Volvo Cars, og fortsætter:

Investeringen i mobilitetstjenesten, M, cementerer vores ambition på dette område og danner samtidig grundlaget for den videre udvikling indenfor A.I. teknologi, optimering og effektivisering. Vi vil spille en aktiv rolle i at skabe fremtidens byer og understøtte den infrastruktur, der gør dem til et attraktivt sted at bo. Dette initiativ giver os samtidig mulighed for at påtage os et ansvar for indbyggerne i vores egen hjemby.

Hold Dem til Volvo - reportage fra Sommers Museum

Brugen af en levende storby vil gøre det muligt for Volvo at fremskynde udviklingen af teknologier og tjenester inden for elektrificering, mobilitet, autonom kørsel, opladningsstationer og sikkerhed. Som en del af dette projekt planlægger Volvo Cars desuden at introducere selvkørende taxier, der drives af M, som er virksomhedens nye tilføjelse – en såkaldt mobilitetsudbyder.

Volvo påstår, at M i 2020, har reduceret CO2-aftrykket i Gøteborg med sin egen AI-teknologi, idet en bil fra M nu erstatter otte privatejede biler i byen.

Delebiler og Corona
Til trods for at 2020 har været et rædselsår, så har Volvo klaret sig godt. Første halvdel af året måtte fabrikkerne i Sverige holde lukket, og det samlede salg faldt 6,2 procent sammenlignet med 2019, men i andet halvår af 2020 steg salget med 7,4 procent. Samtidig udgør plugin-modellerne nu 29 procent af det samlede salg.

Start Barsebäck! Her er Volvos første elbil

Men det er altså ikke nok, hvis man vil opnå en førerposition i fremtiden. Og Henrik Green, Chief Technology Officer hos Volvo Cars, forklarer, at bydelen Gøteborg kan blive et laboratorium for Volvo.  

Dette er en unik mulighed for at introducere og teste nye teknologier og tjenester i et levende miljø. Vi vil gerne vise, at hvis det er muligt her, er det muligt overalt.

Eksempler på teknologier, der skal testes inkluderer geo-aktiverede løsninger og tjenester, der sikrer, at biler i zonen kun fungerer i elektrisk tilstand og ikke overskrider hastighedsbegrænsningerne. Desuden vil Volvo bidrage til at skabe en infrastruktur, der gør det muligt for bilister at oprette forbindelse til aktive sikkerhedsfunktioner og dele information trafikanterne imellem.

Volvo og Uber præsenterer produktionsklar selvkørende bil

Andre eksempler inkluderer fuldelektriske mobilitetscentre; et komplet, brugervenligt opladningsnetværk til elbiler, og selvkørende taxier. I lighed med Gøteborgs målsætning, reducerer Volvo løbende sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være et klimaneutralt selskab inden 2040. Green City Zone-initiativet starter i foråret 2021 og vil gradvist blive udvidet indtil målet er indfriet i 2030.