Polestar 2, Volvos elektriske Tesla-konkurrent, brillerer i Euro NCAP-crashtesten og opnår det bedste resultat til dato. Men den nye Cupra Formentor kommer tæt på.

Vi ved det jo godt – svenskerne kan lave super-sikre biler. Men hvad så, hvis de er elektriske – og specielt, hvis de slet ikke er bygget i Sverige, men i Kina! Hvis du var nervøs, så behøver du ikke være det længere. For selvom Euro NCAP sidste år skærpede kravene til nye biler, så brillerer begge testens to biler, Polestar 2 og Cupra Formentor med fem sikre Euro NCAP-stjerner.

Hyundai i10 skuffer i seneste crashtest
 
Begge bilmærker er ’nye drenge i klassen’. Hvor Cupra er spanske Seats sporty undermærke, står kinesiske Geely, der også ejer Volvo, bag det rent elektriske Polestar-mærke, der lander i Danmark efter sommerferien. Polestar 2 deler på flere områder da også komponenter og teknik med Volvo XC40.
 
Bedste resultat til dato
Polestar er ganske vist bygget i Luqiao i Kina, men de svenske rødder fornægter sig ikke i hverken designet eller sikkerheden. Faktisk scorer Polestar 2 samlet set det bedste Euro NCAP-resultat til dato.

Volvos Tesla-konkurrent kommer til Danmark i 2021
 
Det er to meget flotte resultater. Ikke mindst Polestar 2 har på alle parametre en tårnhøj sikkerhed for både bløde og hårde trafikanter. Kollisionssikkerheden for både børn og voksne er helt i top, men også de nye sikkerhedssystemer imponerer. Kinesiske biler havde tidligere en tvivlsom sikkerhed, men som Polestar viser, prioriteres den nu anderledes højt. Det er positivt, da vi forventer at se langt flere kinesiske biler på det europæiske marked, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
Det samme gælder Seats luksuriøse undermærke Cupra. Formentor deler teknik med Skoda Octavia og VW Golf, men det er første gang, det kommer i en SUV-udgave. Også her er det svært at sætte en finger på sikkerheden.
 
25 år med stjernerne
Euro NCAP kan næste år fejre 25 års-jubilæum. Siden de første crashtest i 1997 er testen løbende blevet udviklet og skærpet, så det i dag er en komplet sikkerhedstest for både fører, passagerer og medtrafikanter. Samtidig har Euro NCAP’s stjerner været med til at skærpe forbrugernes kendskab til bilers sikkerhed. Af de biler, der blev solgt i de første tre kvartaler i 2020 i EU, havde de 75 procent de maksimale fem Euro NCAP-stjerner, mens 16 procent havde 4 stjerner, forklarer Søren W. Rasmussen.
 
Der er ingen tvivl om, at Euro NCAP har haft en afgørende betydning for udviklingen af mere sikre biler og har gjort sikkerheden i den enkelte bilmodel mere gennemskuelig for forbrugerne. Flere sikkerhedssystemer bliver fra næste år et krav i EU, men takket være Euro NCAP er de allerede i dag standard i de fleste nye biler, siger Søren W. Rasmussen.

Alvorlig sikkerhedsfejl får Volvo til at tilbagekalde 6.500 biler i Danmark
 
Ud over Polestar 2 og Cupra Formentor tæller årets første test også to genberegninger. Det er Renault Arkana, der er identisk med Renault Captur, og Lexus UX300e, der er en elbiludgave af Lexus UX. Begge biler får fem Euro NCAP-stjerner, men efter den noget mildere 2019-skala, samme år som da ’søsterbilerne’ blev testet.

Testens biler:
Cupra Formentor: 5 Euro NCAP-stjerner
Lexus UX300e: 5 Euro NCAP-stjerner (2019)
Polestar 2: 5 Euro NCAP-stjerner
Renault Arkana: 5 Euro NCAP-tjerner (2019)