Audi A4 Avant er og bliver en klassisk og populær bil, når det drejer sig om livsstilsstationcars. Med sine rene linier og konservative design holder bilen sig ung i mange år - men der skal jo ske lidt nyt en gang i mellem.

Når resten af familien har fået ny snude skal A4'eren selvfølgelig ikke undvære en ansigtsløftning. Den store single frame kromgril og redesignede lygter for og bag betyder at A4'eren ikke længere skal føle sig udenfor. Udover de synlige udvendige ændringer har man dog ikke ændret betydeligt på bilen.

Billigste version
Den billigste A4 Avant er med den 1.6 liters motor og kan fås for lige under 400.000 kr. Det betyder altså også et minimum af hestekræfter, men godt nok et fornuftigt udstyrsniveau. Langt de fleste A3/A4 der købes herhjemme er udstyret med den gamle 1.6 liters motor med 8 ventiler og 102 hk. Mange vil gerne køre Audi, men vil ikke altid betale prisen. Den mindste Audi kan kendes på det enkelte udstødningsrør.

Kvalitet hele vejen igennem – næsten da
Audi er verdensmestre i at lave biler man føler sig hjemme i, så snart man lander på sædet. Det gør sig også gældende for denne bil, men med nogle få undtagelser. De to meget vigtige elementer i bilen – rattet og gearknoppen – er betrukket med en ikke særlig behagelig plast, som trækker voldsomt ned i førstehåndsindtrykket af bilen. Man kan måske overleve at skulle undvære læder rat og gearknop, men Audi burde have brugt en blødere plastblanding til formålet.

Kabinen er ellers lige så god, som den plejer at være, med multijusterbart rat/sæder og sæder med fin støtte både i ryggen og ved lår.

Danskerbil med dyrt ekstraudstyr
Udstyrsmæssigt har A4 Avant 1.6, som standard, ESP, 6 airbags, klimaanlæg, fjernbetjent centrallås, tågelygter og tagrælling - men som ”normalt” skal man undvære elruder bag. Varme i forsæderne koster for eksempel 7.704, mens varme i sidespejle og sprinklerdyser koster 3.115 kr. Dette hænger sammen med Audi's filisofi om at det er kunden der skal skabe bilen. Men det koster!

Konklusion
Faceliftet betyder, at A4 nu har samme udseende som resten af familien, men udover det er der ikke noget bemærkelsesværdigt nyt. Den sløve 1.6 liters motor leverer et acceptabelt stykke arbejde, men der er langt op til den køreglæde, man kunne få med en kraftigere motor. Jeg vil klart anbefale, at man stiler efter modellen med den 163 hestes turbo motor. Selvom denne motor også er en ældre sag, giver den bilen de kræfter, der skal til for at man opnår optimal nydelse. Merpris for turbomotoren er ca. 63.000,-, men det er alle pengene værd.

Læs også anmeldelsen af Audi A4 1.8T Avant (2003)