Sidst vi kiggede den nye Audi A4 efter i sømmene, drejede det sig om den 1,6 liters Avant model med 102 hk. Denne gang har vi haft fat i sedan modellen, eller Limousine modellen som Audi selv kalder den. Den 1,6 liters basismotor kigger vi bort fra og lader os i stedet imponerer af den vidunderlige nyudviklede 2,0 liters FSI turbomotor med 200 hk. Det er den samme motor vi bl.a. finder i den nye Golf GTI og den kommende Skoda RS.
Motoren
Lad os slå fast med det samme at motoren er en virkelig perle. Den er på 2,0 liter og er baseret på FSI teknologien, der betyder at en elektronisk styrer præcis hvor meget brændstof, der skal bruges til den måde føreren kører bilen på. Dette giver en bedre motorgang og en forbedret benzinøkonomi. Audi lover 13 km/l i miks – hvilket vi sagtens kan tilslutte os, da vi havde et gennemsnitlig forbrug på 13,3 km/l.
En lækker detalje ved motoren er turboen. Der er nemlig ingen mærkbar turbotøven. Man træder bare klampen i bunde og dyret vækkes til live og sender raketten forbi de 100 km/t på blot 7,3 sekunder. Det er et ganske pænt tal, når man tænker på at Audi’en vejer 1.410 kg. Topfarten er 241 km/t. Som standard er 2,0 liters modellen udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Men, de lækre Multitronic og Tiptronic gearkasser er også tilgængelige mod en merpris.
Undervognen er virkelig vidunderlig. I standard trim har Audi fundet en glimrende middelvej mht. hårdheden. Ønsker man evt. mere kontakt med underlaget, kunne man udskifte de standardmonterede 16” alufælge med en 17”. Men det er absolut ikke nødvendigt, da bilen som standard er yderst velafbalanceret.
Designet
Designmæssigt har Audi endnu engang vist at de er med helt fremme. Der nye kendetegn med den gennemgående kølergrill er naturligvis også overført til A4 modeller, der nu ser mere aggressiv ud end tidligere. Vores testbil blev leveret i den mest røde farve jeg længe har set, hvilket understregede de meget aggressive og voluminøse linier.
Bagagekapaciteten er med sine 445 liter acceptabelt. Hvis man lægger sæderne ned, har man 720 liter bagageplads. Pladsen på bagsædet kunne være bedre, men er acceptabel.
Interiøret
Interiøret er uden tvivl klassens bedste. Der er umiddelbart ikke nogen der kommer op på samme højde som Audi. Plastkvaliteten er suveræn, designet perfekt og helhedsindtrykket unikt. Sæderne er glimrende, men kunne godt give en smule mere sidestøtte i den sporty turbomodel. Men, som Audi selv siger – det kan man købe som ekstra udstyr.
Standard og ekstraudstyr
A4 Limousine er efterhånden ganske godt udstyret fra standard, selvom det ikke er Audi stærke side. Men, alligevel tæller standardudstyrslisten Fuldautomatisk klimaanlæg, midterarmlæn bag, CD-afspiller, tågelygter, udendørstemperaturmåler, dobbelt airbag, sideairbags, sideguard beskyttelse, ABS, fjenrbetjent centrallås, el-spejle/ruder foran, startspærre, højde- og længdejusterbar ratsøjle, højdejusterbart førersæde, 4 justerbare hovedstøtter, ESP, etc. Det undrer mig dog stadig at man ikke som standard har el-ruder bag i en bil, når den koster tæt på en halv million kroner.
Listen med ekstraudstyr er lige så lang, som købers pengepung er stor. Vil man f.eks. have de føromtalte sportssæder, så kan de erhverves for godt 13.000,- kroner. Vil man have Recaro pakken, så skal man bare finde små 45.000,- kroner frem. Alt kan lade sig gøre hos Audi.
Konklusion
Audi A4 Limousine 2,0 T FSI er absolut en vidunderlig bil. Motor, undervogn, gearskifte og kvalitet går virkelig op i en højere enhed. Prisen er også høj, men det ved man når man køber en Audi – for når man vil have det bedste må man også betale for det.