Det er meget få biler, der er blevet et design ikon på så kort tid, som det er tilfældet med Audi TT. Bilen blæste simpelthen benene væk under folk, da den i slutningen af 90’erne blev sendt på markedet. Små facelift har siden holdt Audi TT i live, men dog ikke med samme succes som ved introduktionen. Ja, der var faktisk ekstremt langt imellem TT slutsedlerne hos Audi forhandlerne herhjemme. Men, det har Audi tænkt sig at gøre noget ved, og man har derfor sendt den seneste generation af TT på markedet. Denne gang har man valgt en helt anden tilgang, hvor man bruger TT’eren som et udstillingsvindue for noget af den nye teknik, som Audi løbende vil introducere i sine modeller – bl.a. det helt igennem perfekte Audi Virtual Cockpit, hvor alle funktioner, som du tidligere havde i en klassiske skærm i midterkonsollen, nu er flyttet op, der hvor du normalt har de analoge instrumenter, som f.eks. speedometer, omdrejningstæller etc.

Audi Virtual Cockpit fungerer imponerende godt og man vænner sig meget hurtigt til at have alle informationer samlet foran sig. Specielt featuren, hvor du kan formindske eller forstørre speedometer og omdrejningstæller, alt efter om du hellere vil udnytte skærmarealet til navigation e. lign. Virkelig godt Audi!

Systemet finder vej til flere Audi modeller løbende og man kunne forestille sig, at det blev standard om ikke så mange år.

Rent designmæssigt følger TT Audis nye kantede designstil, hvilket får bilen til at se meget aggressiv ud. Den er bred, lav og imponerende vellykket. De skarpe linjer giver et visuelt meget lille siderude areal, ganske som vi kender det fra hot rods i 50’eren. Dette er med til at give en følelse af at være ét med bilen – være en del af noget større. Ja, næsten som i et jagerfly, hvor cockpittet samler sig om piloten og hvor hovedparten er instrumenterne er samlet foran ham for lettere betjening.

Men, det er ikke kun designet og teknikken, der har fået sig et løft. Køreegenskaberne har også været en tur igennem maskinen og TT anno 2015 er den bedst kørende TT til dato. Endelig kører bilen som den sportsvogn den er! Vores model var udstyret med Audis legendariske quattro firehjulstræk, hvilket er med til at holde bilen i et fast greb på asfalten. Faktisk fungerer det så godt, at man godt kan komme til at kede sig lidt – lidt ligesom i storesøster R8, der er så pokkers velkørende, at det næsten (der står ”næsten”, red.) bliver kedeligt. Det betyder samtidig også, at TT i sin nuværende form sagtens kan klare mange flere hestekræfter end det er tilfældet i vores testbil. Dermed ikke sagt, at testbilens 230 hk er for lidt – for det er de faktisk ikke. Bilen kan bare klare langt flere. Desværre har jeg ikke testet TTS modellen med de 310 hk endnu, men umiddelbart vil jeg sige, at den også kan klare endnu mere. Så lad os bare se en TT RS med 360 hk – det vil være et perfekt match.

Motoren i vores bil er topmodel i basisrækken – dvs. en 2,0 liters turbomotor med 230 hk. Derudover var bilen udstyret med førnævnte quattro firehjulstræk og S-tronic dobbeltkoblings automatgear. Det hele fungerer super godt sammen og det eneste der mangler på den konto er en endnu mere markant lyd end det er tilfældet i standardmodellen. Jovist, bilen lyder da glimrende og sporty når den får nogle klø – men, en lidt dybere brummen ved almindelig kørsel havde været lækkert – det er trods alt en sportsvogn. I hvert fald ville muligheden for ændre lyden være lækker, som vi også ser det i andre Audi modeller eller f.eks. Jaguar F-Type. Så Audi - få et lækkert sport exhaust system på listen over ekstraudstyr tak!

Rent præstationsmæssigt klares sprinten til 100 km/t på 5,3 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Forbrugsmæssigt lover Audi 15,6 km/l. Vi opnåede et gennemsnitligt forbrug på 14,1 km/l, hvilket må siges at være yderst acceptabelt.

TT fås også på nuværende tidspunkt også med 2,0 liters dieselmotor, hvor ydelsen er 184 hk. Motoren er baseret på Audis Ultra teknologi, hvilket betyder 23,8 km/l. Senere på året kommer en ny basismotor med en ydelse 180 hk. En motor vi kender fra flere andre modeller i VW koncernen.

Kabinen fortjener lige et par ekstra ord, selvom jeg startede med at fortælle om Audi Virtual Cockpit. For selve finishen er typisk Audi, hvilket blandt kendere betyder virkelig lækkert. Selve kvalitetsfornemmelsen er på et ekstremt højt niveau og der er virkelig kælet for detaljerne. Sæderne er behagelige med perfekt lårlængde og sidestøtte. Bagsæderne (ja, det er en 2+2, red.) er ikke meget bevendt og den store bagrudes hældning gør, at selv børn får svært ved at sidde der. Men, det er heller ikke meningen – præcis, som vi kender det fra Porsche 911. Bagagerummet er stort og let tilgængeligt da bagruden åbner helt op og giver fri adgang.

Der er ingen tvivl om, at Audi har ramt plet med den nye TT. Om det giver flere underskrevne slutsedler skal jeg ikke kunne sige – men, jeg håber det. TT er en bil jeg meget gerne ser flere af på de danske veje. Både fordi den er smuk, men også fordi jeg ved, hvilket teknisk herlighed den er.

Prismæssigt starter TT ved 699.000,- for den 2,0 liters diesel, mens den 230 hk benzin med manuelt gear og træk på to hjul koster godt 706.000,-. Vores testbil starter ved 812.000,- og havde en del udstyr, bl.a. i form af business pakke, Audi Drive Select, LED-lygter, metallak og fartgrænsevisning. TT S med 310 hk, quattro og S-tronic koster 994.000,-.