Det er svært ikke at fremhæve BMW’s 3-serie, hvis snakken falder på de mere eksklusive medlemmer af de halvstore familie/firmabiler. Sammen med Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse, dominerer de dette segment – og det med rette. Spørgsmålet er så bare, om der er nogen der skiller sig ud, eller om det i virkeligheden blot er et spørgsmål om smag og behag.

Vi har taget et kig på BMW 330d Touring, som på papiret byder på masser af motorkraft, fin brændstoføkonomi og spandevis af luksus.

Designet
Der er ingen tvivl om, at BMW har ramt plet, når det drejer sig om det udvendige design. Tråden fra den overordnede designlinje er fulgt til punkt og prikke og 3-serie ser stor og muskuløs ud. Set lige forfra, at den meget tæt på sin storesøster BMW’s 5-serie.

De muskuløse træk følger bilen hele vejen ned til bagenden, hvor den også fremstår yderst voluminøs. Det ser rigtig god ud og BMW fortjener store roser for netop dette. En medhjælpende faktor var også de smukke 18” Sport Line fælge, som vores testbil var monteret med.

Når du tager fat i dørhåndtaget og åbner ind til kabinen, får du straks fornemmelsen af det jeg vil betegne som ”godt kram”. Døren er tung, men åbner stadig let og glidende. Og når du sætter dig indenfor og lukker den igen, foregår det med et solidt ”dunk” og ikke en træls ”klonk” lyd. Endnu et bevis på bilens høje standard.

Høj standard finder du også i kabinen, i hvert fald når det drejer sig om materialevalget. Desværre er det så også her, at BMW’s akilleshæl dukker op (set med mine øjne, red.). Designet i kabinen er alt for gammeldags – der er intet 2016 over det, hvilket er dybt skuffende, når man kigger på den nye kabine i Audi A4 eller Mercedes-Benz C-klasse. Jeg ved, at der er nyt på vej fra BMW – men, det kommer måske lidt sent. Hard Core BMW fans vil altid bruge undskyldningen, at de godt kan lide det afdæmpede look. Men, jeg synes efterhånden ikke, at den kan bruges længere. Og vi kan jo bare kigge mod den nye 7-serie, for at få et glimt af, hvad BMW formår rent designmæssigt, når det drejer sig om netop kabinen. Jeg håber, at vi får noget rigtig nyt og lækkert at se, når den næste 3-serie dukker op.

Maskinrummet
Et enkelt tryk på startknappe og den 3,0 liters rækkesekser med dobbelt turbolader springer i gang, som var den en hidsig hingst, der skulle på græs for første gang. Selv i massiv frost, starter motoren uden forvarme e. lign. Det er ret imponerende og vidner om højt kvalitet og imponerende teknik. Og den 3,0 liters motor er virkelig et stykke imponerende teknik. Hele 258 hk er ydelsen, der suppleres af et massivt drejningsmoment på hele 560 Nm ved blot 1.500 o/min. Dette giver nogle yderst imponerende mellemaccelerationer, der er en sportsvogn værdig. 0-100 km/t er overstået på kun 5,6 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Samtidig er brændstofforbruget opgivet til 19,6 km/l, hvilket jeg faktisk godt vil tro på, da jeg nåede 17,1 km/l i gennemsnit – og det var vel og mærke ved testkørsel, hvor vi generelt bruger lidt mere brændstof end normalen.

Værd at fremhæve er også den 8-trins Steptronic gearkasse, der udmærker sig ved ultrahurtige gearskift ved sporty kørsel og fuldstændig gnidningsfrie skift ved almindelig kørsel. Her er virkelig tale om en af de absolut bedste automatgearkasser på markedet.

Køreegenskaber
3-serien har altid været kendt for sine skarpe køreegenskaber og har i mange år været den bil konkurrenterne sigtede efter. Den er stadig blandt de absolut bedste, men den er ikke nødvendigvis den bedste. For blot et par år siden ville jeg ikke have troet, at jeg på nuværende tidspunkt skulle skrive dette – men jeg vil faktisk påstå, at den nyeste version af Mercedes-Benz C-klasse er skarpere end 3-serien, når det drejer sig om køredynamik. Vi er nede i småtingsafdelingen – men på den direkte styring føler jeg, at konkurrenten lige netop rykker forbi. Derved ikke sagt, at BMW’en er dårlig. Den kører stadig som en drøm, og er virkelig en køremaskine af første klasse.

Udstyr
Det har altid været sådan, at specielt de tyske luksusmærker er kommet med lidt standardudstyr og så har du ellers skulle plukke løs fra listen over ekstraudstyr. Producenterne er dog blevet bedre til at inkludere mere udstyr som standard, og på 3-serie er star/stop, klimaautomatik med 2 zoner, multifunktions læderrat, sædevarme, 6,5” farveskærm, opvarmede sidespejle og automatisk bagklap da også en del af dette. Men, man skal lige forbi listen over ekstraudstyr alligevel, og så kan det godt blive en del dyrere, hvilket vores testbil var et godt eksempel på. Udover Sport Line pakke og sportsautomatik, kunne vi bl.a. nyde godt af læderindtræk, ratvarme, panorama glastag, aktiv fartpilot, LED tågelygter, adaptive forlygter, head-up-display, navigation og meget mere. Faktisk så meget mere, at prisen på ekstraudstyr alene endte på 350.857,-. Og da 330d Touring har en basispris på 731.681,- - ja, så endte den samlede pris på knap 1,1 millioner kroner.

Samlet set
3-serie Touring er et super godt bekendtskab. Motor og gearkasse imponerer på bedste vis og køreegenskaberne er stadig blandt de absolut bedste. Designet sidder lige i skabet og pladsen i kabine og bagagerum er udmærket. Jeg savner dog en mere moderne kabine.

BMW 330d viser, at BMW stadig ligger forrest i feltet i netop denne klasse. Men, den viser også, at man ikke kan hvile på fortids storhed – man bliver nødt til at udvikle sig og være med helt fremme hele tiden. Pludselig kommer konkurrenterne stormende bagfra – og det er vel og mærke i en branche, hvor prestige og det at være enten først med eller bedst til noget er Alpha og Omega.