Brugttesten har fat i BMW 3-serie for at undersøge, om den lever op til forestillingen om en tysk kvalitetsbil, eller om senere års møgsager tegner billeder af en problembil.
Brændende dieselbiler og ødelagte motorer. BMW har fået ridser i lakken over de senere år for problemer med EGR-kølere og knækkede knastkæder. Så betyder det, at man skal holde sig fra den populære 3-serie. Det kaster Brugttesten sig over denne gang, og til formålet er der lånt en aldeles vellydende BMW M340i fra Innocar i Allerød. De 374 hestekræfter fra den sekscylindrede motor, lyder så godt, at man kan tilgive modellen mange ting, men der er alligevel flere ting, du skal være opmærksom på.
Brugttest af Porsche 911 – så meget koster det at køre legenden
Hybrid er bøvl
Langt den mest populære model herhjemme er 330e, plugin-hybriden. Men det er altså også den model, som kan give dig flest grå hår. Dobbelt af alt ting betyder også dobbelt af alt det, der kan fejle. Selvom den 2-liters benzinmotor umiddelbart er identisk med den almindelige 330, er den mere udsat i hybriden, fordi den har langt flere koldstarter. Du skal også være opmærksom på rustne skivebremser, og at batteriet stjæler plads i bagagerummet.
Skrøbeligt Xdrive
Testbilen har firehjulstræk, og det er en af de få ting, som du skal være særligt opmærksom på. Firehjulstrækket har det nemlig ikke godt med dæk, som er slidt forskelligt. Selv den mindste variation i rullediameteren kan ødelægge transfergearkassen. Og sådan en er ikke billig – faktisk koster den 40.000 kroner.
Det lyder alt sammen træls, men betyder det så, at 3-serien er skrammel, eller er den faktisk BMW-mærket værd. Se videoen og få svar.