Selv om ændringerne rent designmæssigt ikke er voldsomme, så føles den nyeste generation af BMW X3 alligevel, som en helt ny bil. X3 har i mine øjne aldrig helt fundet sin plads på hylden i den store BMW forretning, men jeg tror at det er ved at ændre sig nu – og det er der flere årsager til.

Tidligere var det lidt svært at se, hvorfor man skulle vælge ”mini” udgaven af BMW X5, som X3 på mange områder føltes som. Men der er sket meget fra den første generation og til nu. For det første virker X3 på en eller anden måde mere helstøbt end tidligere. De små designmæssige ændringer har gjort bilen ”færdig”, og den er nu helt sin egen – noget den absolut ikke tidligere har været. Se bare de integrerede tågeforlygter, der nu virkelig får bilen til at fremtræde sporty og muskuløs. Et godt bevis på at det i sidste ende er detaljerne der tæller.

Interiøret
Man sidder virkelig godt bag rattet i den nye X3. Fornemmelsen af at sidde i en sporty personbil er 100 % tilstede – forskellen er bare at man her sidder højt hævet over vejen og derfor har et meget bedre udsyn. En perfekt kombination af to forskellige koncepter.

Materialet i kabinen har også fået sig et løft i den nyeste generation X3. Selve ændringerne i kabinen er, ligesom udvendigt, få, men yderst effektive. Et stort plus er dog ændringen af materialevalget, der nu har den luksuriøse følelse, som en bil i denne klasse skal have.

Sæderne er glimrende og pladsen er rigtig god, specielt ved forsæderne. Bagsædepladsen er udmærket og komforten glimrende, også til længere ture. Selvom man sidder forholdsvis højt er indstigningen nem og man føler ikke at man skal kravle op i bilen, som det er tilfældet med andre biler i den mellemste SUV klasse. X3 har plads til 480 liter i bagagerummet, hvilket er yderst acceptabelt når man tænker på at mange SUV modeller rent konstruktionsmæssigt tager en del af bagagerummet, for at give mere benplads på bagsædet.

Det er værd at nævne at det naturligvis er muligt at få alt tænkeligt udstyr til din X3 – men faktisk er standardudstyret ganske omfattende, hvilket vi normalt ikke ser fra de tyske bilfabrikanter.

Funktionel?
X3 er udstyret med xDrive, der er BMW’s navn for firehjulstræk. xDrive systemet er adaptivt og tilpasser firehjulstrækket efter kørslen. Systemet fungerer upåklageligt og er absolut en ekstra sikkerhedsfeature i alt slags vejr og på alt slags underlag. Man skal blot huske at xDrive ikke gør X3 til nogen hard core firehjulstrækker – det er bilen simpelthen ikke konstrueret til.

Sammen med den nyeste generation stabilitetskontrol, hos BMW kaldet DSC III, er X3 blandt de absolut bedste, når underlaget ikke just er i top. DSC III integrerer alle sikkerhedssystemerne og regulerer bremser og motorstyring i løbet af millisekunder, så en eventuelt udskridning forhindres eller begrænses til et minimum. Med mindre man som chauffør udsætter bilen for noget, der er fysisk umuligt. Kører man efter forholdene er xDrive og DSC III suveræne hjælpemidler.

Nyeste motorteknologi
BMW satser voldsomt på udvikling af dieselteknologi og vores testbil var et godt bevis på dette. Bilen var udstyret med den nyudviklede og absolut fremragende 3,0 liters dieselmotor kaldet ”sd”. Motoren er en videreudvikling af den fra BMW 535d velkendte variable twin turbo motor. Motoren yder hele 286 hk ved 4.400 o/min og har et monster drejningsmoment på 580 Nm ved blot 1.750 o/min. Det sikre X3 nogle fremragende mellemaccelerationstider og en trækkraft, der vil få de fleste andre biler til at opgive på forhånd. På trods af en egenvægt på knap to tons, stryger X3 3,0sd forbi de 100 km/t på blot 6,6 sekunder, hvilket er cirka det samme som en VW Golf R32. Denne motor er absolut vidunderlig!

På trods af den høje ydelse og de mange muskler, så er BMW X3 3,0sd ikke voldsomt tørstig. Med 11,5 km/l placerer den sig i den absolutte top. Faktisk lykkedes det os under almindelig landevejstest at få bilen op over 14 km/l i gennemsnit, hvilket må siges at være mere end acceptabelt.

Er du typen, der gerne vil smide en campingvogn efter bilen og drage ud i sommerlandet, så kan jeg fortælle at du med denne version af X3 må smide hele to tons på krogen.

X3 fås med seks forskellige motorer, så der er virkelig noget for enhver smag og pengepung. Den mindste 2,0 liters benzinudgave starter ved godt 655.000,- og denne 3,0 liters ”sd” model kryber lige over de 980.000,-. Det er rigtig mange penge, som gør at bilen naturligvis må forblive en drøm for mange.

Samlet set
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke tidligere har været en stor fan af BMW X3. Jeg følte at bilen forsøgte at være noget den ikke rigtig var og den havde derfor svært ved at finde sin plads og identitet på et marked med meget hård konkurrence. Men tingene har ændret sig med den seneste generation og BMW X3 virker nu som en færdigkonstrueret bil, der endelig har fundet sin hylde i BMW forretningen – en hylde der er lige i øjenhøjde, så den frister folk der har hang til noget godt.