Udviklingsomkostningerne på nye biler er enorm i den type set up, som bilfabrikanterne bruger på nuværende tidspunkt, hvilket betyder at flere og flere går sammen omkring udvikling af nichebiler, der ellers ikke ville være en særlig god forretning. Dette er også tilfældet med Fiat og Mazda og deres 124 Spider og MX-5. Sidstnævnte er verdens bedst sælgende roadster og uden sammenligning en af de bedste køreoplevelser der findes. Derfor var det naturlig for Fiat at slå sig sammen med Mazda og producere en bil på nøjagtig samme platform. Resultatet er Fiat 124 Spider.

De to biler er som sagt bygget på samme platform, hvilket betyder at undervogn, hjulophæng, akselafstand og sporvidde er 100 % ens. Men rent visuelt er der intet der indikerer, at de to biler er nært beslægtede. 124 Spider er længere og bredere og har et mere voluminøst udtryk over sig. De klassiske linjer fra den originale 124 Spider er tydelige uden at det skriger ”retro”, som vi bl.a. så det med VW Beetle og Mini Cooper. Faktisk er designerne hos Fiat sluppet rigtig godt fra det, når man betragter bilen udefra – og jo mere man er sammen med bilen, des mere lun bliver man på de klassisk inspirerede linjer.

I kabinen er man dog ikke gået helt så meget til den, når det drejer sig om at adskille sig fra Mazdaen. Faktisk er de to kabiner så ens, at det kun er logoet på rattet, der adskiller de to biler. Materialevalget i 124 Spider er lidt anderledes, men ikke noget, du umiddelbart vil lægge mærke til. Det skal lige siges, at Fiat kun sælger 124 Spider i Lusso udgaven, hvilket betyder, at den har fået fuld skrue de fleste steder, når det drejer sig om udstyr.

Et stort minus i kabinen er sæderne, der er designet så smalle, at du føler, at du sidder oven på kanterne og ikke nede i sædet. Jeg er med mine 178 cm og 78 kg ikke blandt de største, men alligevel er komforten ikke optimal. Det er ikke godt nok.

En lille men vigtig detalje, som absolut skal nævnes, er kalechen. Mazda sværger jo til kaleche uden motor, hvilket betyder manuel betjening – også i 124 Spider. Det gør dog absolut intet, da det tager under fem sekunder at skyde tilbage eller for den sags skyld tage på. Samtidig sparer man betydelig vægt, hvilket kun er med til at højne køreoplevelsen. Så et stort plus herfra for denne løsning.

Motorvalg
I motorrummet adskiller de to biler sig også. Hvor du i MX-5 har to forskellige sugemotorer at vælge imellem, så tilbyder Fiat kun denne 1,4 liters MultiJet turbomotor med 140 hk. Motoren gør det glimrende, men det er tydeligt at Fiat har cruise i tankerne og ikke sport, når de vælger denne motor. Der sker ikke meget før efter 3.000 o/min og du fristes til hele tiden at køre i et for lavt gear, for at få fuld effekt af turboen. Men, til cruise langs kysten er den helt perfekt. Gearskiftet er kort og præcist og efterlader ingen grund til yderligere kritik.

Det med at cruise går igen når det drejer sig om køreegenskaberne. Fiat har valgt at sætte deres bil lidt blødere op end det er tilfældet med søsterbilen. Det gør den på ingen måde dårligere kørende – det er bare en anden type kørsel der er lagt op til. I skarpe kurver får du ikke samme skarpe indstyring og slet ikke samme mulighed for at trække bagenden med igennem, som det er tilfældet med Mazdaen, der 100 % holder ved deres formel for opsætningen af den sporty MX’er. Personligt hælder jeg mest til Mazdaens opsætning – det passer bedre til hele konceptet med en lille roadster. Men igen – er du mere til cruise langs kysten, små bløde landeveje eller de lange lige stræk, så vil du nyde 124 Spider i fulde drag.

Her går det galt
Fiat 124 Spider Lusso koster i Danmark 525.000,-. Dertil skal du lægge mellem 8-15.000,- for metallak, 10.000,- for Premium pakken, hvis du vil have navigation og keyless entry med, og 5.000,- for parkeringssensor. Vi snakker altså cirka 550.000,- for hele pakken. Hvis vi sammenligner med MX-5 (hvilket synes fair, red.) og vælger den mindste motor på 1,5 liter med 131 hk, så har vi en basispris på 299.998,-. Hertil skal du så smide en del ekstra oveni på udstyrssiden, for at matche Lusso-niveauet. Lad os derfor hellere tage MX-5 med 2,0 liters motor og 160 hk i Sportsversionen. Her er der alt tænkeligt udstyr, 20 hk mere end 124 Spider, fuld læderpakke og Bose anlæg etc. Her er prisen 424.998,- - altså cirka 125.000,- mindre end 124 Spider. Det er faktisk nok til at købe en original 124 Spider fra 1972 i rigtig god stand. Så her er mit spørgsmål – hvor er de penge gemt i italieneren?

Jeg synes, at det er synd, at Fiat vælger denne tilgang til markedet. Havde bilen matchet konkurrenten (søsteren, red.) på prisen – eller blot havde været 10-15.000,- dyrere, så havde jeg måske kunne forstå det. Men, der er tale om samme bil – endog med svagere motor. Det er virkelig ærgerligt, for jeg kan rigtig godt lide Fiat 124 Spider.