Selvom man er bygget til at være en lille fornuftig familiebil, kan man jo sagtens samtidig være frisk, smart og fræk – og det er lige hvad den nye Ford Fiesta er. I de seneste mange generationer har Fiesta’en været en ganske fornuftig, men meget anonym og kedelig bil, som ikke har været tiltalende for den unge målgruppe – det har i den grad ændret sig med den seneste generation.

Fiesta på 4. plads
Indenfor det seneste år har vi bl.a. fået Mazda 2 (søster til Fiesta), Seat Ibiza, og Hyundai i20. Alle i sporty dress, men stadig en lille fornuftig familiebil. En af de få nye minibiler, der falder lidt udenfor er Honda Jazz, hvor der er lagt mere vægt på fleksibilitet og rummelighed fremfor et frækt udseende, og det gjorde nok udslaget til, at den vandt titlen som ”Årets bil i Danmark 2009”. Ford Fiesta kom ind på en fin 4. plads i 2009, mens Mazda 2 vandt titlen i 2008.

Priserne
Den nye Ford Fiesta starter prismæssigt fra lidt under 130.000 kr. med 60 hk og 3 døre – og prisen topper ved godt 210.000 kr. for en 90 hk sportsversion med dieselmotor og partikelfilter. Ugens testbil er motormæssigt topmodellen i Fiesta programmet med en 120 hk benzinmotor, og i den forbindelse udstyrsniveauet ”Sport” – pris: 193.000 kr..

Som basis er den nye Fiesta ganske godt udstyret, og har som eksempel i ”Ambiente” og ”Trend”, de to niveauer under ”Sport”, en flot udstyrsliste:

• Indfarvet hækspoiler
• Indfarvede kofangere, for og bag
• Indfarvet håndtag på bagklappen
• Forsinket slukning af forlygter
• Forsæde-, side- og knæ-airbags
• ESP
• Justerbart rat
• Ford EasyFuel-system
• Varme i forsæder
• Indfarvede, elopvarmede sidespejle
• Indfarvede dørhåndtag
• Elruder foran
• Højdejusterbart førersæde
• Fjernbetjent centrallås

Sportsudgaven
Som særligt udstyr i Sportsudgaven får man blandt andet: indfarvet skørt på kofanger (for og bag), tågeforlygter , 16” aluminiumsfælge, sænket sportsophæng, sportssæder, aircondition, hækspoiler  og læderrat.

De ekstra detaljer med skørter, sænket undervogn, og 16” alufælge sætter prikken over i’et, og gør virkelig Fiesta'en til en fryd at se på – der ikke meget kedelig minibil over den lille Ford.

De ekstra detaljer er ikke udelukkende visuelle, men gør også sit til at køreoplevelsen bliver endnu bedre end den i forvejen er, i den kække Fiesta. Som standard er Fiesta’en glad for sving, og reagerer forudsigeligt i alle situationer – de bedre dæk og den stivere undervogn gør køreoplevelsen en tak bedre endnu.

120 hk
Motoren er på 1,6 liter og yder 120 hk - den fungerer rigtigt fint sammen med den præcise 5-trins gearkasse. Præstationerne er ganske sportslige med en tid på 9,9 sek. fra 0-100 km/t, og en tophastighed på 193 km/t. Man finder dog hurtigt ud af, at et 6. gear kunne være en fordel på motorvejen for at sænke motorstøjen og benzinforbruget.

3-døre
Ford Fiesta er stadig en lille bil, og er med hensyn til plads langt fra en Ford Focus, som er en klasse større – og i forhold til Honda Jazz er pladsen også væsentlig mindre. I denne 3-dørs version er adgangen til bagsædet selvfølgelig også noget mere besværlig end med 2 ekstra døre.

Som forsædepassager finder man sig dog ganske godt til rette i de gode sportssæder, hvor førersædet er højdejusterbart, og rattet også kan justeres i 4 retninger. Den daglige betjening er let med ratbetjent radio og fartpilot, og de resterende knapper til bl.a. radio er godt højt placeret.

Varme og ventilationsknapper sidder længere nede, og er imponerende store og overskuelige. Desværre er kvaliteten utrolig dårlig, så det føles og lyder som man er ved at trække et gammelt æggeur op, hver gang der skal justeres på varmen eller luftstrømmene – en mærkelig svipser, i en ellers så lækker og gennemført bil.

Konklusion
Med blot 30 hk færre end den gamle Ford Fiesta ST, er Fiesta 1,6 Sport et meget underholdende bekendtskab. Denne 3-dørs version kan ikke vinde titlen som årets bil, dertil er den ikke praktisk og fleksibel nok - men i forhold til Honda Jazz er køreglæde, udseende og udstråling langt bedre.

Vi venter spændt på, hvad Ford kan diske op med, når Fiesta ST præsenteres - for det kan næsten kun blive et fremragende, underholdende og hurtigt køretøj.