Fords biler har længe været kendetegnet ved at have meget inspirerende køreegenskaber, og det gælder især de mindre modeller som Fiesta og Focus. Selvfølgelig skal man udnytte de egenskaber, og det gør Ford så ved at producere sportslige versioner af de almindelige familiebiler, og kalde dem ST. Ford Fiesta ST er efterhånden gammel i gårde, men med nye regler for gulpladebiler har der åbnet sig en ny niche.

Ford Fiesta ST van
På hvide plader koster en Fiesta ST 222.993 kr., men som gulplade version er prisen 150.440 kr. man sparer altså godt 73.000 kr. ved at droppe det lille bagsæde, og i stedet få et kompakt varerum. Umiddelbart lyder det som en rigtig god deal, men der er visse store og små ulemper.

Økonomi
Som straf for, at man gerne vil nøjes med to siddepladser, og man vil køre privat i en gulplade bil skal der betales 5.040 kr. om året i ”privatbenyttelsesafgift”. Derudover skal man have et lille fint hvidt klistermærke bag på bilen der fortæller ”Bilen må bruges privat”. Dette er for at vise SKAT, når de kører Blika’s p-plads tynd for at lede efter private, der kører på indkøb i deres firmabil, at denne bil altså gerne må benyttes til privat kørsel.

Hvis man ønsker, at nærlæse reglerne omkring gulpladebiler, har SKAT en hjemmeside, der rimeligt overskueligt beskriver reglerne - http://www.skat-guleplader.dk/.

Varerum
En Fiesta er jo ikke en specielt stor bil, så det varerum der bliver lavet når bagsædet fjernes er også forholdsvis lille. Fiesta ST fås kun som tre-dørs og dette er også et minus for varerummet, da der kun er adgang via bagklappen. Dette gør det noget besværligt at laste og læsse, da varerummet trods alt er 1,2 m dybt.

Plads ved førersædet
I en varebil skal der være en sikkerhedsmæssig adskillelse mellem varerummet og føreren - og det er som regel ikke et problem i de lidt større personbiler der bygges om. Men i Fiesta ST betyder denne ombygning, at der ikke levnes meget plads til førersædet. Det store, lækre, og formstøbte sportsæde fylder også meget i sig selv, så det er ikke muligt for personer over 170 cm (ja det står der!) at finde en nogenlunde komfortabel siddestilling. Et kæmpe minus, som gør bilen helt uinteressant for mig med mine 186 cm.

Stadig en gokart – sporty, hurtig og kompromisløs
På trods af ombygningen til varebil er Fiesta stadig en rigtig underholdende og hurtig gokart. Den 2,0 liters Duratec motor er knivskarp og reagerer meget prompte på speederen. En knaldhård undervogn lader ikke føreren i stikken i skarpe sving, mens de to brede hvide striber over motorhjelm og tag, tydeligt understreger, at der her er en underholdningsbil.

Læs også vores test af Ford Fiesta ST på hvide plader