Ford Galaxy, VW Sharan og Seat Alhambra var næsten for ens. Men det er nu lykkedes Ford at overføre sit New Edge design til bilen, så den er helt sin egen. Og det fortjener den. 1.9 l. Turbo motoren er altså en lækker sag. Med et moment på 310 Nm ved 1.900 omdr. er der masser af power til at flytte sig - hvilket de 13.9 sek. fra 0-100 Km/t også vidner om. Selv om vi pressede bilen og lod den arbejde, lykkedes det os da at holde et gennemsnit på over 15 Km/l. Det er altsågodt, bilens størrelse taget i betragtning.

Turbomotoren er lidt speciel. For når du starter bilen kold, føles det virkelig som en traktor, der skal til den helt store pløjetur. Men når den først bliver varm, så spinder den ganske lydløst. Lydløst er der dog ikke i kabinen ved bykørsel. Hver gang jeg kørte til stop i et lyskryds, kunne jeg høre diesel, skvulpe rundt i tanken.

Kabinen i Ford Galaxy er superb. Alt sidder som det skal - og man behøver ikke strække sig efter noget. Der er god aflæggeplads i form af et instrumentpanel, der kan åbnes op - hvilket afslører to gode rum. Sæderne er i en klasse for sig. Man sidder godt og højt, uden at få følelsen af at det er en høj bil man sidder i.

Galaxy laster uden bagsæderne 2610 liter. Det er ganske pænt - men Toyota Previa laster 640 l. mere - og så virker det ikke som så voldsomt meget. Galaxy er helt klart en bil jeg gerne tog på langtur i. Den er behagelig at køre og den mangler bestemt ikke motorkraft. Spar de godt 30.000,- Kr. og køb en Galaxy i stedet for en Sharan. Der kan købes meget diesel for 30.000,- Kr.