Hyundai Kona er et koreansk bud på en mindre crossover, men der er ingen ambitioner om at være billigst. I stedet skal det outrerede design være med til at styrke brandet.

Den danske præsentation af Hyundai Kona var henlagt til hjertet af Kødbyen i København. Meget mere hipt, hektisk og københavnsk bliver det ikke, og mon ikke Hyundai gerne vil fortælle os noget med netop denne lokation? Hyundai Kona er ikke en bil, man gemmer sig i. Det er Hyundais forsøg på at suge opmærksomhed til sig – både på Vesterbro og på salgslisterne. 

Kona er en lille crossover, der skal tage kampen op med søsteren Kia Stonic og Seat Arona, som netop er kåret som Årets Bil, og Renault Captur. Selvom Kia Stonic er fra samme moderkoncern, og omkring samme størrelse, så deler de to modeller ikke platform, da Kona faktisk kan fås med firehjulstræk, som eller er et sjældent syn i denne klasse. Det har dagens testbil dog ikke, som er en Trend-udstyrsversion med 1,0-liters turbomotor.

Motoren gør det fint. Den skal over 1.500 o/min, før den tager fat, men så er der også 120 hk og 172 Nm – det er tilstrækkeligt til at skubbe bilen frem. Den manuelle gearkasse med seks trin er en smule knoklet, og styretøjet føles kunstigt og elektrisk, som vi er vant til i koreanske biler. SUV-designet giver et lidt højere design, som mange sætter pris på, fordi det giver mere overblik i trafikken. Frihøjden på 170 mm gør til gengæld, at der er en hvis krængning i fjedrene, når Kona føres kvikt gennem sving. Heldigvis har Hyundais ingeniører ikke været fristet af at modvirke den tendens med betonhård affjedring, som nogle konkurrenter gør. Det betyder, at affjedringskomforten er helt okay, men samlet er Kona ikke en bil, der vækker stor køreglæde.

Trendy
Selvom man er smart, kan man godt være praktisk, eller sådan næsten. Kona har et hæderligt bagagerum på 361 liter på trods af, at der skal være plads til firehjulstræk. På bagsædet er det dog ikke så sjovt at sidde, for det halter med benpladsen på bagsædet.

Design er en smagssag, så der ingen grund til at kommentere på designet af Kona, men lad os bare konstatere, at det er anderledes, og det er helt bevidst fra Hyundais side. Mærket vil skeje ud og skabe opmærksomhed. Det todelte lygtedesign vil eksempelvis fremover være en signatur på Hyundais SUV’er, og forhåbningen er, at Kona kan styrke brandet. Hyundais marketing direktør, Torben Lynge Overgaard, forklarer, at det er slut med at være discountmærke. Kona skal ikke være det billigste bud på en crossover.

Elektrisk
Trend-modellen, vi kører, er da helle ikke billig, men til gengæld er den veludstyret. Prisen er 219.995 kr., som er 7.000 kr. mindre end en sammenlignelig Kia Stonic, og 995 kr. mere end du betaler for en tilsvarende Seat Arona Xcellence. Kona slår Arona på udstyr, for den kommer både med navigation, trådløs ladning af telefonen og sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent og blind spot detection, men udstyr kan ikke gøre det alene for Kona.

På trods af et udskejet design, så er Kona ret beset ganske ordinær på grænsen til kedelig, og det får Kona til at fremstå som en hul sminkedåse, der giver en lidt samme fornemmelse man kan møde på Flæsketorvet, når caféerne skruer ned for sandwich-serviceringen og op for den elektroniske musik. Men måske er der håb for Kona. I 2019 forventes en elektrisk model med op til 470 km rækkevidde. Og så får Kona et moderne og nyskabende indhold, der kan bakke designet op.