Hyundai Tucson 2,0 CRDi 4WD Aut

|

Da finanskrisen holdt sit indtog verden over blev rigtig mange af de store SUV’er skiftet ud med mindre modeller. Og selvom krisen stort set har forladt os, så fortsætter salget af de mindre SUV’er på fuld tryk. Vi kigger nærmere på en af et yderst spændende bud fra Østen, nemlig den nye Tucson fra Hyundai.

 

Den nye Tucson er større og skarpere at se til end sin forgænger. Designet er moderne og stilrent og vil nok falde i det flestes smag. Den store grill bringer tankerne hen på de klassiske amerikanske SUV’er, mens de elegante baglygter giver et mere europæisk islæt.

 

Hyundai har valgt at prissætte Tucson ganske fornuftigt når det drejer sig om indstigningsmodellen. En 1,6 liters benzinversion med 132 hk starter derfor ved 325.000,-. Men, ønsker du lidt mere motorkraft og udstyr, så begynder priserne også at følge efter. Vi tester f.eks. topmodellen med 185 hk dieselmotor, firehjulstræk og automatgear – her er prisen hele 600.000,-. Du får så også alt tænkeligt udstyr, som f.eks. varme og køling i sæderne, varme i rattet, automatisk parkering, vognbaneassistent, off road pakke, ratvarme, varme i bagsæderne, navigation og alverdens elektroniske sikkerhedssystemer.

 

Den 185 hk motor gør det godt i samarbejde med den 6-trins automatiske gearkasse. Takket være et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved 1.750 o/min, har du masser af kræfter i alle situationer. Og bedst af alt, så er den ualmindelig støjsvag. Firehjulstrækket kan overføre op til 50 % af drejningsmomentet til baghjulene, hvis det registrerer tab af trækkraft. Ved kørsel i terræn kan du læse trækkraftfordelingen i en 50/50 konfiguration.

 

Køreegenskaberne på almindelig vej er udmærkede og Tucson lider ikke umiddelbart under sit noget højere tyngdepunkt. Den er dog ikke helt så skarp som f.eks. den nye Tiguan eller Audi Q3. Der mangler koreanerne lige lidt – men, for den almindelig forbruger, vil det være en detaljer, som man ikke lægger mærke til.

Kvaliteten imponerer – både ude og inde. Det er som om, at Hyundai har lyttet til pressen og forbrugerne, og skabt en bil, hvor hård og kedelig plast er skiftet ud med lækre og bløde materialer. Et must, hvis man vil erobre kunder i Europa.

 

Jeg kan rigtig godt lide den nye Tucson. Designet er i top, kvaliteten er høj og mængden af udstyr ligeså. Desværre er prisen også høj. Denne testbil koster 600.000,-, hvortil der skal lægges prisen på panorama glastag og læderstue. Så ender vi på 641.000,-. Her kan du bl.a. få den nye Tiguan med tilsvarende motor og automatgear eller den lidt mindre Audi Q3 – også med tilsvarende motorkraft og automatgear. Havde Hyundai nu sagt 499.000,-, så havde det set overordentlig godt ud for den nye Tucson.

Biltorvets vurdering

menu Design Materialevalg Udstyrsmængde Komfortniveau Motor og gearkasse Plads
menu Pris Lidt tørstig

Specifikationer

R4/16v
1.995
185
4.000
400
1.750
Firehjulstræk
6A
201
9,5
-
15,4
-
170
513
-

Hyundai Tucson på biltorvet.dk

Hyundai Tucson 1,7 CRDi ISG Trend DCT 141HK 5d 7g Aut.
20.000 km År 2017 4300 Holbæk
289.900 kr.
20.000 km År 2017
4300 Holbæk Andersen Biler
20.000 km År 2017 141 HK 20,4 km/l SUV
Hyundai Tucson 2,0 CRDi 136 Trend
10.000 km År 2017 5700 Svendborg
304.900 kr.
10.000 km År 2017
5700 Svendborg Karvil Biler A/S
10.000 km År 2017 136 HK 20,8 km/l SUV
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Premium DCT 4WD
11.000 km År 2017 4700 Næstved
403.880 kr.
11.000 km År 2017
4700 Næstved Leif Nielsen Jensen A/S
11.000 km År 2017 177 HK 13,3 km/l SUV
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev