Da finanskrisen holdt sit indtog verden over blev rigtig mange af de store SUV’er skiftet ud med mindre modeller. Og selvom krisen stort set har forladt os, så fortsætter salget af de mindre SUV’er på fuld tryk. Vi kigger nærmere på en af et yderst spændende bud fra Østen, nemlig den nye Tucson fra Hyundai.

 

Den nye Tucson er større og skarpere at se til end sin forgænger. Designet er moderne og stilrent og vil nok falde i det flestes smag. Den store grill bringer tankerne hen på de klassiske amerikanske SUV’er, mens de elegante baglygter giver et mere europæisk islæt.

 

Hyundai har valgt at prissætte Tucson ganske fornuftigt når det drejer sig om indstigningsmodellen. En 1,6 liters benzinversion med 132 hk starter derfor ved 325.000,-. Men, ønsker du lidt mere motorkraft og udstyr, så begynder priserne også at følge efter. Vi tester f.eks. topmodellen med 185 hk dieselmotor, firehjulstræk og automatgear – her er prisen hele 600.000,-. Du får så også alt tænkeligt udstyr, som f.eks. varme og køling i sæderne, varme i rattet, automatisk parkering, vognbaneassistent, off road pakke, ratvarme, varme i bagsæderne, navigation og alverdens elektroniske sikkerhedssystemer.

 

Den 185 hk motor gør det godt i samarbejde med den 6-trins automatiske gearkasse. Takket være et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved 1.750 o/min, har du masser af kræfter i alle situationer. Og bedst af alt, så er den ualmindelig støjsvag. Firehjulstrækket kan overføre op til 50 % af drejningsmomentet til baghjulene, hvis det registrerer tab af trækkraft. Ved kørsel i terræn kan du læse trækkraftfordelingen i en 50/50 konfiguration.

 

Køreegenskaberne på almindelig vej er udmærkede og Tucson lider ikke umiddelbart under sit noget højere tyngdepunkt. Den er dog ikke helt så skarp som f.eks. den nye Tiguan eller Audi Q3. Der mangler koreanerne lige lidt – men, for den almindelig forbruger, vil det være en detaljer, som man ikke lægger mærke til.

Kvaliteten imponerer – både ude og inde. Det er som om, at Hyundai har lyttet til pressen og forbrugerne, og skabt en bil, hvor hård og kedelig plast er skiftet ud med lækre og bløde materialer. Et must, hvis man vil erobre kunder i Europa.

 

Jeg kan rigtig godt lide den nye Tucson. Designet er i top, kvaliteten er høj og mængden af udstyr ligeså. Desværre er prisen også høj. Denne testbil koster 600.000,-, hvortil der skal lægges prisen på panorama glastag og læderstue. Så ender vi på 641.000,-. Her kan du bl.a. få den nye Tiguan med tilsvarende motor og automatgear eller den lidt mindre Audi Q3 – også med tilsvarende motorkraft og automatgear. Havde Hyundai nu sagt 499.000,-, så havde det set overordentlig godt ud for den nye Tucson.