Jaguar XE S 3,0 V6

|

Folk er igen begyndt at bruge flere penge på deres bilkøb, hvilket bl.a. har betydet en stigning i salget i den luksuriøse mellemklasse, hvor vi finder kamphanerne Mercedes-Benz C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie. Andre mærker har tidligere forsøgt i klassen, f.eks. Lexus – men, de fik aldrig fat i kunderne. I hvert fald ikke i Europa. En ny spiller på markedet er derimod frisk på at tage kampen op. Og med ny spiller mener jeg ikke et nyt mærke, men derimod en ny spiller i denne klasse. Navnet er Jaguar og modellen er XE, den nyligt introducerede lillesøster til den lækre XF. XE er dog helt sin egen og måske det kort, man har ventet på for at slå tyskerne af pinden.

 

Ifølge Jaguar er XE deres absolut mest avancerede, effektive og raffinerede sportssedan til dato. Den har delvis teknik fra F-Type og masser af teknologisk og konstruktionsmæssig nytænkning, der skal få tyskerne til at ryste i bukserne. Vi har netop testet to forskellige XE modeller – nærmere betegnet topmodellen kaldet S med en 3,0 liters V6-motor med kompressor og en ydelse på 340 hk, samt en 2,0 liters nyudviklet turbodiesel med 180 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 430 Nm. Begge modeller var udstyret med en 8-trins automatisk gearkasse.

 

Lad os starte med den benzinudgaven. Her er tale om en lækkerbisken af en motor, som vi bl.a. kender fra F-Type sportsvognen. Acceleration og lyd er formidabel, og sammenspillet mellem motor og gearkasse er virkelig glimrende. Du har rig mulighed for at indstille bilen efter netop din form for kørsel, bl.a. ved at vælge mellem bilens forud programmerede køreprogrammer eller benytte dig af skiftekontakterne bag rattet. I takt med, at du skifter køreprogram ændrer hele bilen sit setup – her tænkes på speederrespons, lyd osv.

 

Motoren er virkelig en fornøjelse og Jaguar fortjener ualmindelig mange roser for netop dette stykke mekanik. Det er simpelthen verdensklasse. De 340 hk føles meget villige og 0-100 km/t er da også overstået på blot 5,1 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

 

Undervognen er også værd at fremhæve. Det er nemlig lykkedes Jaguar at lave en bil, der skærer igennem sving på fornemste vis og faktisk i mine øjne er et mulehår foran BMW’s 3-serie, der ellers er klassens førende på det område. Jeg er virkelig imponeret over Jaguars evne til at skabe et køretøj, der i den grad udmærker sig i første forsøg. Vi testede XE S på almindelig vej og på racerbane og under alle forhold efterlader den chaufføren med et stort smil på læben. Den er ualmindelig nem at køre og laver ingen unoder.

 

Indvendigt minder kabinen meget om storesøster XF. Her er tale om luksusmaterialer af bedste klasse og små lækre detaljer, som gear-drejehjulet, der kigger op når motoren startes. Man har dog set bort fra XF’s gimmick med de vendbare luftdysser. Derudover er der små detaljer fra XJ modellen, som f.eks. den gennemgående bar fra dørene der fortsætter hen under forruden, og ender i et smukt Jaguar logo midt i instrumentpanelet. Det er alt sammen lækkert udført.  Vælger du at få din bil leveret med pianolak, så vær lige opmærksom på, at det tager imod fingeraftryk og støv i stor stil. Det ser flot ud, men kræver en klud lidt oftere end normalt.

 

Mediesystemet kender vi ligeledes fra de andre modeller, blot i en helt ny op opdateret version. Betjeningen er simpel og ligetil. Det er nemt at tilslutte nye enheder eller sætte kurs mod nye mål i navigationen. Alt i alt en positiv oplevelse.

 

Pladsen ved bagsæderne er udmærket, men ikke den største i klassen. Sæderne er dog behagelige, lige meget om du sidder foran eller bagi. Udsynet igennem bagruden er ikke voldsomt imponerende, hvilket vi kan takke bilens smukke ydre for. Man må engang imellem lide for skønheden.

 

Vender vi lige snuden mod den anden bil vi testede, nemlig den 180 hk diesel, så er der også her en masse roser at dele ud. Her tænker jeg på automatgearet, kabinen, designet, detaljerne osv. Den nyudviklede dieselmotor er også super lækker, om end jeg havde forventet en mere tyst maskine og ikke så tydelig lyd fra turboen. Der er dog ingen tvivl om, at du vil få en super lækker motorvejskrydser – men, raffineret som benzinmotoren i S-modellen bliver den aldrig. Men, det er jo så nok heller ikke meningen.

 

Prismæssigt har Jaguar placeret lige midt i det hele, sammenlignet med konkurrenterne. Priserne starter ved 549.000,- for en 163 hk E-Performance model i udstyrsvarianten Pure, og slutter med den 340 hk S-model til 982.900,-. En ting er dog sikkert, og det er, at du kommer til at købe lidt fra listen over ekstraudstyr – det kan man aldrig undgå. XE fås også med en 200 hk og en 240 hk motor, som er en del af arven fra det tidligere Ford ejerskab. Disse modeller bliver senere udskiftet med nyudviklede motorer fra Jaguar selv.

 

Du kan vælge mellem udstyrsvarianterne Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport og S. Sidstnævnte fås dog kun til den største motor.

 

Jaguar har med XE skabt en seriøs konkurrent til de tre tyskere. I skrivende stund er Jag’en faktisk foran konkurrenterne på utrolig mange punkter. Faktisk så mange, at alle jer der står og skal skifte firmabilen ud her i efteråret, nok lige skulle overveje et kig forbi nærmeste Jaguar forhandler. For udover at være førende på mange punkter, så har bilen også noget, som meget få kan præstere, nemlig sjæl. Selvom ejerskabet ikke er engelsk længere, så har Jaguar ikke mistet sin britiske sjæl. Den er til stede i bedste velgående i den nye XE.

Biltorvets vurdering

plus Motor og gearkasse Køreegenskaber Kvalitet Sjæl
menu Udsyn bagud Høj turbolyd (diesel)

Specifikationer

V6/24v
2.998
340
6.500
450
4.500
Baghjulstrukket
8A
250
5,1
-
12,35
11,0
194
455
63

Jaguar XE på biltorvet.dk

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev