Jaguars mindste sedan, XE, har til 2020 fået et facelift og topmodellen har motor med 300 hk, som også sidder i F-typen. Vi tog en tur i killingen med de fire store kløer for at opleve, hvordan den klarer sig i asfaltjunglen.

Den meget røde Jaguar XE starter med et dæmpet brøl for at signalere, at her er noget voldsomt under motorhjelmen. Det er der også. 300 hestekræfter og 400 Nm afleveret gennem et permanent firehjulstræk. Vi lader den stå i tomgang og varme op, mens vi fortæller lidt historiske fakta.

XE er Jaguars killing, den mindste sedanmodel, født i 2015. Den har nu fået et tiltrængt facelift til 2020. Nyt er større grill, smallere lygter og mere luksuriøs kabine. Den vilde motor bliver eneste benziner, du kan få i porteføljen i Danmark i fremtiden.

E-Pace - den nye killing i klassen

Mindste udgave bliver S R-Dynamic til 691.980 kroner. Dyreste udstyrstrim er HSE R-Dynamic til 817.980 kroner, mens allerbilligste XE er en 180 hk diesel til 618.980 kroner. Dieselmaskinen er den eneste anden variant, du kan få motoriseret din XE på.

Kun de dyre dur
Jaguar har nemlig lavet et vognbaneskift, så du nu kun kan få de dyreste af vognene. Fremover bliver der fnyst af alt under en halv million kroner.

Det er en koncernbeslutning ikke at devaluere Jaguars brand ved at jagte volumen for enhver pris, undskylder pressechef Søren Hyltoft, på vegne af Jaguar. Men strategien er også skubbet frem af EU’s komplicerede lovgivning om udledningen af CO2. Hvis man ikke sælger så mange biler – under én million – må bilfabrikken samlet set udlede mere CO2 per bil, de sælger. Det giver mulighed for at give andre bilmærker baghjul, eksempelvis med fuldfede V8’ere i F-Type.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR, den blå satan

Med til historien hører også, at fabrikken ikke længere giver tilskud til Jaguar i Danmark, og derfor vil bilerne i Danmark alt andet lige blive dyrere og mindre konkurrencedygtige. Tilskuddet gives i stedet til søstermærket Land Rovere, specielt den nye Evoque.

Stramt
Vores benzinfætter er varmet nok op, så vi triller ud på vejen og ligger med det samme mærke til, at undervognen er temmelig fast, mens rattet også er det. Forstået på den måde, at ratjusteringen er lidt specielt – det kræver et ret kraftigt vrid på en drejeknap, for at mekanikken slipper og du kan justere på ratindstillingen.

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

Sæderne er også faste og støtter fint, men morfar ville nok foretrække dem lidt blødere. Den ret så faste undervogn er derimod et lille mesterværk, der får vognen til at føles ret stram og sportsligt, lidt som om kattens muskler hele tiden er spændt, mens hårde kanter og huller i asfalten sluges overraskende fint, som et par listende poter.

I det hele taget føles XE ret kompetent og velafbalanceret, og den har noget så sjældent som personlighed. Drivlinjen er ikke så raffineret som de bedste tyskere, blandt andet er der små pluk i den automatiske ZF-gearkasse med otte trin, når man tager farten af, især på de sidste nedgearinger når du bremser. Her har vi så også de fintfølende knurhår ude.

Jaguar XF Sportsbrake - Outsider kradser konkurrenterne

Bliver vi i det fintfølende, så måtte gearkassen omvendt gerne være endnu mere kontant i sine skift, når man vælger det mest sportslige køreprogram Dynamic, for ligesom at spille bedre sammen med den stramme undervogn.

Kræfterne fra motoren afleveres nemlig generelt blødt som en killings pels, og farten sniger sig derfor ind bagfra, så du for sent opdager, at du faktisk kører alt for stærkt. Med til at snyde dig, er, at kabinen er ret stille, men det er så modsat med til at højne fornemmelsen af luksus i kabinen, når du cruiser.

Det er jo samme 2,0 firecylindrede motor, som sidder i F-typen, men hvor det i F-typen var generende med turbotøven, så føles forsinkelsen kortere og knapt så irriterende i XE, eller også er det bare fordi man måske ikke forlanger eller forventer lige så knivskarp reaktion i en sedan som i en sportsvogn.

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb, der skal prygles

Vognen styrer ret præcist, helt uden krængning, og generelt er XE en sportslig velafbalanceret maskine, men følelsen gennem rattet er et knurhår for kunstigt tungt, når du kommer op i fart.

Anderledes
Den før-faceliftede XE fik skældud blandt anmeldere for at være for uraffineret. Multimediesystemet var dårligt og langsomt, sammenspillet mellem gearkasse og motor var for groft, og kabinekvaliteten kunne være bedre.

Det er der intet af længere. Kabinens knapper, greb, rat, sæder og instrumentbord er altsammen holdt i lækre materialer, som er solide og rare at betjene, ligesom man forventer det i en Jaguar.

Forstå privatleasing – her er alt, du skal vide

Ratbetjeningen har fået et andet luftigt og eksklusivt layout end i forgængeren, hvor du nu forkæles med en kombination af trykfølsomme områder i pianolak og forkromede rullehjul. Det fungerer lækkert med smart brug af lysende ikoner, der viser dine valg.

Kabinen er også peppet op. Her er tre skærme, samt skærme i klimaanlæggets drejeknapper, der skifter funktion, når du trykker og trækker i dem. Hovedskærmen i midten er dejlig bred og fungerer godt sammen med den nederste midterskærm. Instrumenthuset er også en skærm, men det er ekstraudstyr til 7700 kroner.

Tjen penge på din klassiske bil

Ved bagsæderne er der fint nok plads til ben og til knæene, men testpersonens 183 centimeter med højt morgenhår støder mod det skrånende tag, så har må du helst ikke være meget højere. Bagagerummet er stort nok til det meste med sine 410 liter.

Alt i alt er XE med sine 300 hk på fire poter en ret kompetent pakke, der kan få din puls op og smilet frem – det er en Jaguar, og den opfører sig katteagtigt. Det er den bil du køber, når du gerne vil ride på noget andet end de tyske køremaskiner i asfaltjunglen, og den klarer sig teknisk set fint nok til, at man kan være stolt over sit specielle valg.