Privatleasing af biler er populært som aldrig før. Men hvornår kan det betale sig, hvad skal du være opmærksom på, og hvordan undgår du at blive snydt? Alt det og mere får du svar på lige her.

Flere og flere danskere dropper den traditionelle ejerform, hvor man køber en bil for at beholde den i mange år. I stedet er leasing, og specielt privatleasing blevet et større og større alternativ. Men hvad er privatleasing egentlig? Her skal vi forsøge at guide dig, så du kender alle fordelene og ulemperne.

Her kan du finde de billigste privatleasing tilbud

Til at hjælpe os med at forstå privatleasing bedst muligt, har vi fået hjælp fra jurist hos FDM, Michael Ern Nielsen. Der er nemlig flere forskellige leasingformer, men for at gøre det nemt, koncentrerer vi os her udelukkende om privatleasing. Og for at gøre det hele lidt nemmere, kan du ifølge Michael Ern Nielsen med fordel se privatleasing som en form for langtidsleje, hvor du har brugsretten over en bil i en længere periode.

Fordelene
Ifølge juristen fra FDM er der flere fordele ved at privatlease en bil i stedet for at købe den. Det er nemmere for førstegangskunder at komme ind på markedet, fordi du typisk kun skal lægge 10.000 kroner i udbetaling i stedet for 230.000 kroner, som en tilsvarende bil ville koste kontant. Samtidig har du et meget præcist overblik over, hvor meget du skal betale per måned for at eje bilen, da de fleste leasingaftaler inkluderer service og forsikringer. Men ifølge Michael Ern Nielsen er det vigtigste argument nemhed.

Det bedste argument for leasing er, at det er nemt. Du får en bekymringsfrie hverdag. Med biler, du køber selv, er der altid en større risiko forbundet. Lad os sige, at du har et dæk, der bliver ødelagt, så er det dig selv, der skal ud og finde en, der kan reparere det. Med en leasingbil skal du ikke bekymre dig om den slags.

Skynd dig - Skoda tilbyder gratis serviceaftale på den faceliftede Superb

Michael Ern Nielsen påpeger også, at leasing giver en øget fleksibilitet, som mange kunder sætter pris på.

En leasingbil er nemmere at administrere i en midlertidig periode. Lad os sige, at dine kone er gravid, så jeres behov ændre sig markant lige om lidt, så giver det ikke mening at købe bil nu, for om tre år har du et andet behov. Med en leasingbil kan du aflevere den efter det første år med udgangen af fortløbende måned.

Ulemperne
Som sådan er der ikke ulemper ved privatleasing, men der er ting, du skal være opmærksom på, når du underskriver kontrakten. Først og fremmest skal du lave en realistisk vurdering af dit kørselsbehov, og derefter skal du undersøge din kontrakt og se, hvor mange penge det koster at køre over det aftalte kilometertal. I nogle aftaler koster det 0,6 kroner, mens det i andre kan koste over to kroner, og så kan det blive meget dyrt at køre selv få kilometer for langt. Michael Ern Nielsens råd i disse tilfælde er at finde en anden bilmodel, hvor prisen for overkørte kilometer er lavere. Han ser nemlig flere forbrugere, som har tænkt sig om, da de indgik en aftale, men efter noget tid skifter de måske arbejde, og så har de pludselig kørt meget længere end forventet.

Hvis du har en aftale, hvor du kan kører 10.000 kilometer årligt og så kører 30.000 kilometer på to år, så nytter det ikke noget at opsige kontrakten efter de to år. Leasingselskaberne opererer nemlig med en forholdsmæssig fordeling af kilometer. Det vil sige, at de 10.000 kilometer bliver opgjort per dag, så har du bilen i to år, må du kun køre 20.000 kilometer.

Afleveringen
Når leasingperioden er endt, så skal bilen afleveres, og så bliver den gennemgået af et uvildigt firma for skader. Og her foreslår Michael Ern Nielsen, at du som en tommelfingerregel forventer at skulle betale 5.000 kroner. Det kommer selvfølgelig an på, hvor mange skader bilen har, og man kan være heldig, men typisk har bilen fået et par ridser, og hvis de er større, så tager forsikringen dem, men er det en Bilka-bule, så er det typisk billigere at få den lavet selv end at betale selvrisikoen.

Hvornår kan det betale sig at lease i stedet for at købe
Det er ret kompliceret at beregne, hvornår det bedst kan betale sig at købe i stedet for at lease. Det er et regnestykke, der kræver at du har både bilens pris, forbrugsomkostningerne, alle afgifter, kan estimere omkostninger til reparationer, og hvor meget bilen forventes at være værd ved et salg. Så kan du holde disse omkostninger op mod prisen for at lease.

Privatlease din elbil og spar masser af penge

Så i stedet kan du følge den meget generel tommelfingerregel, som siger, at det kan betale sig at lease en bil, hvis du skal have den i kort tid, altså tre år eller under. Når du køber en bil, så finder det største værditab nemlig sted, når du kører ud over kantstenen fra forhandleren. Så det værste du kan gøre, er at købe en bil og sælge den efter et år. Men leaser du eller køber en brugt bil, skal du ikke bekymre dig om det værditab.