Når man sætter sig ind i et køretøj, der har fået påhæftet titlen ”Årets Bil I Danmark 2004” – så er det bestemt med en vis form for højnede forventninger. Spørgsmålet er så om disse forventninger bliver opfyldt til fulde.

Med Mazda 3 har Mazda videreført deres nye designstil, som vi først så introduceret med Mazda 6. Stilen er mere sporty, aggressiv og europæisk end vi tidligere har set det fra den japanske bilproducent. Nu mangler vi sådan set bare Mazda 4, før vi kan kalde Mazdas modelprogram komplet. Programmet strækker sig nu, fra den lille Mazda 2 til den frække RX-8 sportsvogn.

Vi har tidligere testet den 1,6 liters version af Mazda 3, hvilket var en yderst positiv oplevelse. Nu er turen så kommet til topmodellen – den 2,0 liters med 150 Hk.

Motoren
Motoren yder sit maksimale ved 6.000 o/min. Momentet på 187 Nm indfinder sig ved 4.500 o/min. Umiddelbart lyder de 150 Hk til at være meget, da det jo i ”gamle” dage var det magiske tal for GTi biler – se bare Golf GTi. Men, i dag er det noget anderledes og GTi biler er hoppet op over de 200 Hk. Men, 150 Hk er stadig ganske pænt og de gør det da også flot i den lille Mazda. Værd at fremhæve er specielt lydniveauet. Selvom motoren leverer mange omdrejninger, så er den forbavsende tyst. Alligevel savner man et 6. gear ved lande- og motorvejskørsel.

Accelerationen fejler bestemt ikke noget i 2,0 modellen. Det skal dog siges at motoren skal holdes til ilden og køres ud i de første gear for at klare de 9,0 sekunder fra 0-100 Km/t. Men, gør man det rigtigt er det også muligt at smutte lidt under den officielle tid fra Mazda. Topfarten er opført til 200 Km/t.

Følelsen
Bag rattet i Mazda 3 forstår man godt, hvorfor bilen vandt titlen som Året Bil 2004. Man føler nærmest at bilen styrer derhen man ønsker inden man foretager manøvren. Bilen er ekstremt præcis i sin styring bringer tit et bredt smil frem på læben, hvis man ønsker at lege lidt. Formidabelt lavet af Mazda.

Sikkerheden
Rent sikkerhedsmæssigt er Mazda 3 med helt i front. Jeg vil slet ikke begynde at remse alle detaljerne op. Tror hellere at jeg bare vil skrive ALT og så henvise til testen af den 1,6 liters version.

Interiøret
Kabinen i Mazda 3 er fuldt ud på niveau med konkurrenterne. Mange detaljer er lånt fra det ”italienske” – se bare på instrumentkransene og luftdyserne. Personligt synes jeg dog at midterkonsollen ser lidt billig ud – specielt i dagslys. Når mørket falder på er det en helt anden sag. Orange lys breder sig igennem kabinen og giver en lækker følelse af ro. Et lille minus i kabinen er dog sæderne. Man kunne godt forvente lidt mere sporty sæder i topmodellen – men, desværre ikke. Sæderne er helt klart for flade og mangler sidestøtte. En meget irriterende detalje, da så meget andet i bilen lægger op til sport.

En anden detalje, der er et stort minus, finder vi når det begynder at regne. Bilens form er desværre lavet sådan, at når døre (for og bag) åbnes i regnvejr, eller efter regnvejr, så drypper det ind på sæderne. Vandet har ingen anden vej at løbe end ned på sædet pga. tagets hældning og dørenes åbningsvinkel.

Udstyret
Vores testbil var udstyrsvarianten SPORT. Bilen blev leveret i farven ”velocity red” – en metalfarve, der absolut klæder bilen og fik den til at se ekstremt sportslig ud. Integrerede tågelygter, 17” letmetalfælge og Xenon lygter samt sportsbaglygter er en del af det ydre i sportspakken. Indvendigt bydes der bl.a. på fuldautomatisk klimaanlæg, regnsensor og ratbetjent audiosystem.

Konklusion
Der er ingen tvivl om at Mazda 3 fortjener titlen som Året Bil i Danmark. Den er ekstremt velkørende og så ser den godt ud. Til en pris på godt 285.000,- kroner virker Mazda 3 2,0 Sport som et rigtig godt køb til ungkarlen eller sågar familien, der gerne vil have en bil, hvor der er plads til børnene, men som hverken er kedelig at se på eller køre i. Godt gået Mazda.

 Af