Sjældent har jeg set så meget frem til en ny bil, som det er tilfældet med den nye Mercedes-Benz AMG GTS. En supersportsvogn (ja, der står supersportsvogn, red.) som skal tage kampen op med biler som Porsche 911 Carrera S og Jaguar F-Type R. Men, for at gøre det skal man virkelig stå tidligt op, da netop de to biler disker op med imponerende køreegenskaber og motorkraft i massevis.

Mercedes har ikke rigtig haft noget at byde på i denne klasse siden SLS AMG. Den utrolig smukke nyfortolkning af den klassiske SL med mågevingedøre var/er en bil i særklasse – men, den blev aldrig nogen køremaskine og prisen gjorde den utilgængelig for mange, der ellers kigger på bil i 300 km/t klubben. Men, med den nye AMG GTS er Mercedes trådt en klasse ned. Ikke hvad angår design, men hvad angår pris. De er samtidig trådt en klasse op, når det drejer sig om køreegenskaber – og det er derfor yderst interessant at sammenligne direkte med førnævnte konkurrenter.

Designet
Jeg har absolut intet negativt at sige om designet på den nye AMG GTS. Visse kritikere mener, at bilen minder for meget om en Porsche 911 bagfra – og det er simpelthen fordi, de ikke har set bilerne stå ved siden af hinanden i virkeligheden. For det der godt kunne mindre lidt om 911 omkring baglygterne, der er meget svagt når man står ved siden af bilerne. Samtidig er AMG GTS langt mere voluminøs end 911 – faktisk er den 13 cm bredere bagover.

Set forfra er AMG GTS klar til at æde hvad som helst. Den smukke grill med den enorme stjerne i midten giver respekt, når den dukker op i bakspejlet på motorvejen. Og med en højde på under 129 cm, så ser bilen meget bred ud, når den kommer glidende igennem landskabet. De enorme dæk, med 19” foran og 20” bagpå giver en perfekt profil, hvor også de smukke gæller træder frem og markerer, at her skal du nok ikke blande dig alt for meget, med mindre du kører hypercar.

Finishen er helt suveræn på AMG GTS. Mercedes har virkelig gjort meget ud af materialevalg både inde og ude. Går man samlingerne i dørene igennem eller knapperne i kabinen, så ser man tydeligt, at intet er skabt eller samlet tilfældigt. Det er imponerende godt og smukt lavet.

I kabinen har du et utal af muligheder for at ”gøre som du vil” mht. designet. Det kræver dog, at du tager til Sverige eller Tyskland, hvis du vil opleve tingene ”in real life” inden du køber bilen. Her er det nemlig muligt at se de forskellige typer syninger til de forskellige slags læder – eller se alle de udvendige farver eller de allerede sammensatte Designo-pakker. Desværre har vi ikke et AMG center i Danmark. Men det holder ikke kunderne tilbage og man forventer da også at sælge 7-9 AMG GTS biler i Danmark i år.

Kabinen er virkelig et af de steder, hvor du bare har lyst til at blive siddende, når først du har plantet enden i et af de formidable sportssæder. Men, det glemmer du alt sammen, lige så snart du trykker på startknappen i midterkonsollen. Lyden af den 4,0 liters bi-turbo V8’er er nemlig så smuk og ekstrem samtidig, at alt andet forsvinder ud i periferien. Jeg kan lige så godt indrømme, at det er den smukkeste AMG lyd, der har været produceret i mange år. Takket være en knap i midterkonsollen, så kan du elektronisk åbne og lukke for spjældet, så lyden mest af alt minder om en Nascar racer tilsat europæisk finesse. Og vælger du at køre bilen i race-mode, så får du den mest intense lyd ved nedgearing, som du overhovedet kan forestille dig. Det er så utrolig vellykket.

AMG GTS kan køres i fem forskellige indstillinger. Individuel, hvor du selv vælger opsætning af alt fra lyd til undervogn. Comfort, hvor du har mindre lyd, blødere undervogn og start/stop funktion. Sport, hvor undervognen bliver hårdere, lyden dybere og gearskiftet hurtigere. Sport+, hvor alt er optimeret til sportslig kørsel. Og til sidst Race, hvor der er fuld blæs på alle tangenter samt baneopsætning af alt, herunder bremse- og antiudskridningssystemer. Samtidig benyttes paddles ved rattet til at skifte gear i racemode. Personligt kørte jeg stort set altid i Sport+ - det var den opsætning, der passede bedst til min kørestil og temperament.

Køreoplevelsen
Hvor SLS AMG virkelig krævede sin mand at køre kontrolleret rundt på en bane, så er det helt anderledes med AMG GTS. Bilen kører imponerende godt, men har alligevel lige det lille snert af bad boy, der gør, at du skal være vågen i ekstremerne. Her kan specielt biler som Porsche 911 og f.eks. Audi R8 godt være for ”nemme” at køre. Det er der bestemt ikke noget negativt i – det kan bare godt blive for kedeligt, hvis man virkelig elsker at køre bil. Og AMG GTS er virkelig en bil for dem der elsker at køre bil. Og ja, det er en superbil – det fortæller de kolde facts alt om. 4,0 liters bi-turbo V8 med 510 hk. 0-100 km/t på 3,8 sekunder og en topfart på 310 km/t. Fuld acceleration i AMG GTS er et kapitel for sig, og det bedste ord til at beskrive det må være ekstrem. Lyd, gearskifte og g-kræfter mikses flyder sammen i en symbiose, der bringer tankerne tilbage til Shelby Cobra fra 1960'erne.

Motoren i AMG GTS er faktisk verdens første, hvor de to turboladere er bygget ind i selve motorblokken. En pladsbesparende genialitet fra Mercedes-Benz. Alle motorer er ligeledes håndbygget og på motorblokken står navnet på den mand, der har samlet motoren til netop din bil.

Værd og fremhæve er også den 7-trins AMG Speedshift gearkasse. Sjældent har jeg oplevet så velafstemt og hurtigt skiftende gearkasse. Gearkassen består af to delgearkasser med hver deres kobling. Når der skiftes gear, lukker den ene kobling, mens den anden samtidig åbner. På den måde skifter gearkassen gear, næsten uden at trækkraften afbrydes.

Gearkassen sidder i transaxle-position på bagakslen og er fast forbundet med motoren via torque tube. Med det elektronisk styrede bagakseldifferentiale, som er integreret i Mercedes-AMG GTS, er det desuden muligt at indstille fast definerede spærregrader inden for millisekunder. Derved kan traktionen forbedres målrettet, og bilens selvsporing kan påvirkes positivt.

Jamen, er den så ikke tørstig, kan man fristes til at spørge? Jo, det er den da – men, du bliver nok alligevel overrasket over at høre, at ved blandet kørsel, så er det gennemsnitlige brændstofforbrug på 10,6 km/l. Det finder du ikke mange 510 hk V8’ere, der kan præstere.

I trafikken
At sidde bag rattet i AMG GTS er en oplevelse hver eneste gang. Alene lyden når du starter om morgenen får smilet frem – ja, selv i weekenden, hvor du ikke skal på arbejde, fristes du til at sætte dig ud og starte bilen op. Bare lige for at sige godmorgen.

Mængden af vink, thumbs up og blitzende mobiltelefoner er mange og alle med bare nogenlunde normal hørelse vender sig om, hvis de står med ryggen til, når du kommer kørende.

Samlet set
Hvis du på ren ydelse sammenligner med Porsche 911 Carrera S og Jaguar F-Type R, så er Jaguaren kraftigst motoriseret. Men, sammenligner du på acceleration, så er AMG GTS den hurtigste og har også den højeste tophastighed. Lydmæssigt vinder AMG GTS, skarpt forfulgt af Jaguar F-Type R. Prismæssigt koster en 400 hk 911 Carrera S fra 2.315.000,-, en Jaguar F-Type R starter ved 2.365.000,- og Mercedes-Benz AMG GTS starter ved 2.865.000,-. Alle disse priser er vel og mærke uden ekstraudstyr – og i den prisklasse, ender det altid med, at regningen bliver 400-500.000,- dyrere når først, du er færdig med at krydse af.

Sammenligner vi på design, som jo altid er en smagssag – så tror jeg at rigtig mange vil sige ” er det ikke bare en Porsche?” til 911’eren, ”wow, den er smuk!” til F-Type R, og ”hold kæft, hvor den er fed!” til AMG GTS. Hvad vil du helst høre?

I klassen for supersportsvogne lige under de ekstreme hypercars, er der ingen tvivl om, at Mercedes-Benz har skabt noget ualmindelig lækkert med den nye AMG GTS. Den er en køremaskine som få, hvor alle detaljer går op i en højere enhed. Design, handling, lyd og kvalitet. Ja, jeg fristes helt til at sige: ”hold kæft, hvor er den fed!”.