Mitsubishi Colt blev med god grund valgt til Årets Bil 2005, da den opfylder stort set alle de krav man måtte have til en moderne minibil – ikke mindst sikkerhedsmæssigt. Vores første test af Colt’en – den 1.3 liters version – endte med meget positiv konklusion hvor vi have svært ved at finde noget væsentligt negativt ved bilen.

Den billigste

Motorprogrammet spænder indtil videre over 3 benzinmotorer på henholdsvis 1.1 liter (75 hk), 1.3 liter (95 hk) og en 1.5 liters med 109 heste. Priserne starter ved henholdsvis 166.000,-, 181.000,- og 186.000,- for basisudstyrs modellerne.

 

En knallert motor
Denne gang kikker vi nærmere på den billigste model, der er udstyret med den 3-cylindret motor med 75 heste. Ikke just nogen kraftkarl, da momentet er på meget spinkle 100 Nm. ved 3.500 o/m. Præstationerne er som følger: 0-100 km/t klares 13,4 sek. og tophastigheden 150 km/t.

 

En uskøn lyd
De 75 heste er tilstrækkelige, når man bevæger sig rundt i byen og på landevejen, men denne motors største ankerpunkt er ikke de spinkle overarme, men lyden når der skal arbejdes.

3-cylindret motorer vil altid have en lidt specielt og uskøn lyd, men nogle lyder værre end andre, og Mitsubishis er en af dem, der lyder skrækkeligt. Skoda Fabia findes bl.a. også med en 3-cylindret motor, og selvom den lyder underligt føles den mere støjssvag end den 4-cylindret 1.4 liters 16v motor. Hyundai Accent fås bl.a. med en 3-benet dieselmotor, og her er støjniveauet også helt ude af proportioner.

 

Vælg den 1.3 liters

Selvom om den 1.1 liters motor går længere på literen, sålænge den ikke presses på motorvej, end den 4-cylindret 1.3 liters, kan jeg ikke se nogen grund til at skulle vælge den støjende motor. Den 1.3 liters gør en rigtigt godt stykke arbejde, og når prisforskellen kun er 15.000 kr. er der ikke nogen grund til at skulle nøjes med 3 cylindere.

 

Af