Det er ikke lang tid siden, at Peugeot Danmark kunne strække armene i vejret og fejre, at den nye 3008 havde vundet titlen som Årets Bil i Danmark. En kåring der var ret interessant, bl.a. fordi det for første gang nogensinde er en SUV der vinder. Vi kigger nærmere på Peugeot 3008, denne gang er det topmodellen med efternavnet GT.

 

Peugeot 3008 var ventet med spænding – for var det muligt for Peugeot at producere en bil, der lagde sit helt tæt af de modeller vi havde set udstillet på forskellige bilmesser. Specielt kabinen var interessant, for her var virkelig tale om nyskabende elementer og detaljer, som vi normalt kun finder i langt dyrere biler. Og du bliver ikke skuffet i kabinen. Peugeots nye i-Cockpit ser tæskegodt ud og materialerne har fået et gevaldigt løft, så du også føler dig godt tilpas. Rattet følger den nye designstil, hvor du kigger henover rattet i stedet for igennem. Nogen bryder sig ikke om det – personligt kan jeg godt lide det. Sæderne i GT-modellen er yderst behagelige og har en virkelig god sidestøtte.

 

Hele midterkonsollen med sine flyinspirerede kontakter og den anderledes gearstang, giver en følelsen af, at her er tale om en luksuriøs SUV. Grafikken i både instrumenthuset og på touchskærmen er virkelig lækker og futuristisk at se på og du får virkelig fornemmelsen af, at designerne har gjort sig umage. Derfor irriterer det mig noget så grusomt, at grafikken i navigationsmodulet er så elendig og slet ikke matcher grafikken fra resten af systemet. Samtidig har Peugeot vist sparet lidt da der skulle vælges grafikprocessor til bilerne, for det sker tit, at grafikken lige skal loade færdig, eller at den lige skal generere det korrekte billede til f.eks. surround view når bilen bakker. Det er rigtig træls, når nu resten er så lækkert.

 

3008 fås i flere forskellige udstyrstrin og med flere forskellige motorer. Billigste er en Access-model med 1,2 liters turbo benzinmotor med 130 hk. Vi har testet den 120 hk diesel og denne topmodel med 180 hk dieselmotor – og der er én ting, der irriterer mig ved begge motorer. Når du nærmer dig 3.500 o/min, så skifter motoren lyd og begynder på den klassiske dieselrallen, en ting som burde høre fortiden til. Men, ser vi bort fra det, så har de to maskiner glimrende med trækkraft, specielt den 2,0 liters med 180 hk. Sammenspillet mellem motoren og den 6-trins automatiske gearkasse fungerer glimrende. Rent brændstoføkonomisk lover Peugeot 20,8 km/l. Vi har i testperioden holdt et gennemsnit på 16,9 km/l.

 

3008 fås ikke med firehjulstræk. Det vil simpelthen gøre bilen for dyr. Peugeot tilbyder dog muligheden for Grip Control, hvor du vælger, hvilken type underlag du kører på, hvorefter bilen automatisk sættes op til maksimalt grip. Udstyret fås ikke til GT-modellen og vi har derfor ikke haft mulighed for at teste det i praksis.

 

Prismæssigt starter 3008 ved 289.000,-. Vores testbil har en startpris på hele 499.000,-. Den nye Seat Ateca med 190 hk dieselmotor, DSG gear og firehjulstræk koster til sammenligning 3.000,- mere.

 

Peugeot 3008 GT er en rigtig fin bil. Jeg er vild med det udvendige design og helt pjattet med interiøret. Dieselmotorerne mangler i mine øjne raffinement og så burde man helt klart kigge nærmere på navigationsmodulet, som i den grad fortjener en opdatering, både hvad angår software og hardware.

 

Er det så fortjent med titlen som Årets Bil i Danmark? Ja, det synes jeg – specielt når det nu er efter danske forhold. For Peugeot 3008 er en velkørende bil, med gode pladsforhold og nogle attraktive priser igennem næsten hele motorudvalget.