Peugeot 307

Peugeot 307 1.6 XR

|

På trods af både brandfare og svingende kvalitet, blev Peugeot 307 den mest solgte bil i Danmark i 2005 – næsten 6.000 nye 307-biler kom på vejene. Der er flere årsager til det massive salg af 307, men den primære årsag er selvfølgelig, at 307 passer perfekt størrelses- og prismæssigt til danskernes behov. At kvaliteten er svingende ser man igennem fingre med, og håber nok, at man ikke selv får en mandagsbil. Efter 4 år på markedet har 307 nu fået sit første facelift, og man har så lov at håbe at de værste børnesygdomme er kureret.

Facelift
Faceliftet er primært kosmetisk med henblik på, at få fronten til at passe ind i stil med 407, og den helt nye 207. Det betyder blandt andet, at 307 har fået en mere åben front, redesignede forlygter, motorhjelm, kofanger og tågeforlygter i kromfatning.

Indendøre er der også kommet et par kosmetiske opdateringer. Blandt andet kromkranse omkring instrumenturene, ny radio og ændrede knapper til ventilationen. Det er fine små ændringer, men det er ikke noget, der gør nogen forskel i hverdagen. Kabinen er stadig dejlig at opholde sig i med en fornemmelse af god plads pga. den store forrude. Sæderne er bedre end gennemsnittet – de er faste og rigtigt skålformede, så man sidder trygt og godt. Udstyretniveauet er også dækkende med fjernbetjent centrallås, sædevarme, regnsensor og aircondition. 

Finish
Enkelte steder halter finishen stadig – eksempelvis ser det ud som om at udskæringen omkring rattet i instrumentbordet er foretaget af en halvfuld lærling med en sløv hobbykniv. Et andet eksempel er gummilisten ved ”dørtrinet” – denne er så løst monteret, at den rykkes let løs, hvis ens sko rammer den ved udstigning.

Forbedringer
Der er heldigvis kommet brugbare ændringer med i faceliftet. Den vigtigst er, at ESP nu endelig er standard i 307 – det har været en stor mangel siden introduktionen. Gearskiftet er også blevet bedre, hvilket var hårdt tiltrængt. Derudover er motorrummet blevet bedre isoleret, hvilket betyder et lavere støjniveau - især ved motorvejkørsel.

Alternativet
Peugeot 307 er på ingen måder en dårlig bil, men den generelt svingende kvalitet er ikke noget man glemmer lige med det samme. 307 er blevet forbedret på flere punkter – det vigtigste er at ESP er standard – men under alle omstændigheder giver bilen stadig en udmærket køreoplevelse med sikre køreegenskaber og en god sikkerhed.

Inden man beslutter sig for at købe en 307 hatchback bør man kigge nærmere på alternativet – stationcar versionen.

Stationcaren er praktisk talt en helt anden bil. Akselafstanden er øget med 10 cm, og det betyder meget, rent pladsmæssigt, både for bagsædepassagerne og for bagagerummet. Den begrænsede bagagerumskapacitet som den almindelige 307 lider under, er ikke noget problem i stationcar'en. Her får man 162 liter ekstra, samtidig med at rummet er let at komme til.

Merprisen på 14.000 kr. er så lille, at man bestemt bør overveje om den ekstra plads og fleksibilitet ikke lige er de få ekstra kroner værd. Man vil uden tvivl få pengene igen, når bilen skal sælges.

 

Peugeot 307 på biltorvet.dk

Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Peugeot 307 2,0 SW
NYHED
39.900 kr.
Peugeot 307
2,0 SW
Kongens Lyngby
139.000
2005
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Peugeot 307 2,0 HDi 110 SW
NYHED
6.000 kr.
Peugeot 307
2,0 HDi 110 SW
Køge
256.000
2003
Du har nu skjult annoncen, gør den synlig igen ved at klikke her på kortet.
Peugeot 307 2,0 HDi 110 stc.
NYHED
9.400 kr.
Peugeot 307
2,0 HDi 110 stc.
Tinglev
265.000
2004
icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev