Selvom økonomien er lidt hård hos franske Peugeot, er det tydeligt at man har forstået, hvad der skal til, for at få skuden på ret køl igen. Man har i hvert fald begået en genistreg med Peugeot 308 SW, hvis vi ser på bilen som en medvirkende faktor til at redde den lettere ustabile økonomi. Lad mig fortælle hvorfor.

Peugeot er kendt for sine veldesignede biler med glimrende motorer til gode priser. Desværre har man så måtte undvære eksklusiv interiør kvalitet og smarte løsninger. Og den seneste 307’er var blevet ret så konservativ at se på og køre i, at det grænsede til det kedelige. Den var rummelig, komfortabel og havde et godt motorudvalg – men, derudover var der ikke så voldsomt meget at råbe hurra for. Derfor stod det klart, at næste udspil fra Peugeot måtte være en bil med 307’erens rummelighed og prisniveau, men samtidig en bil med et super interiør, smarte løsninger, gode motorer og et sprødt design. Og det er netop det, man har gjort med Peugeot 308.

SW udgaven har altid været mere populær end hatchback modellen, i hvert fald i Danmark. Og det vil nok fortsætte sådan langt ud i fremtiden – specielt fordi den nuværende SW er enormt rummelig og veldesignet.

SW
Vælger du en 308 SW, så får du enorme mængder plads. Faktisk har modellen 660 liters bagageplads, hvilket er præcis lige så meget som storesøster 508. Og da pladsen ved bagsæderne er ganske glimrende, så virker det umiddelbart fjollet ikke at vælge 308 SW frem for 508 SW. Og det gør det også, hvis man kigger på interiøret. Her har Peugeot virkelig taget sig sammen. 308 har allerede vundet et hav af priser for det geniale design, hvor kun fem knapper pryder instrumentpanelet (syv med de små drejehjul til sædevarmen, red.). Alt andet styres via den store touch skærm midt i det hele. Opdelingen er nem at finde ud af og de forskellige kommandoer giver sig selv efter kort tids brug. Samtidig er indpakningen af skærmen, altså den plast man har brugt til interiøret i en imponerende god kvalitet. Det er faktisk rigtig godt det her – og det gælder også mange andre detaljer i bilen. Tag f.eks. lyden når døren lukkes. Her er der tale om en dyb ”dunk” lyd og ikke en billig metallyd.

Motoren
Peugeot har også været i gang under motorhjelmen. Vi har testet denne 1,6 liters HDi med 120 meget veloplagte hk samt den nyudviklede 1,2 liters benzinmotor med 130 hk. Begge motorer udmærker sig ved at have masser af overskud i mellemaccelerationerne samtidig med at de er støjsvage.  Begge motorer byder samtidig på en imponerende brændstoføkonomi og en lav CO2-emission. Noget, som Peugeot har meget højt på deres dagsorden. Den 120 hk diesel kører ifølge Peugeot 31,3 km/l og har en CO2 udledning på kun 85 k/km. Det er rigtig godt. Vi nåede ikke helt de 31,3 km/l – men, jeg er overbevist om, at du ved ren økokørsel og brug af start/stop funktionen hele tiden, nok skal kunne komme meget tæt på.

Desværre er begge motorer også forbundet med en 6-trins manuel gearkasse, der på trods af betydelige fremskridt, ikke er guds gave til den køreglade bilist. Overgangen mellem specielt de lave gear virker stadig for knoklet. Det går den rette vej, men ærgerligt, at det stadig er et irritationsmoment. Heldigvis kommer vi senere på året med en test af 308 SW, hvor gearkassen er 6-trins automatisk. Eftersigende et umådeligt godt match til den 150 hk diesel i motorrækken.

På vejen
308 er den mest vellykkede Peugeot til dato, hvis man ser på bilerne overall. Den har designet, den har motorerne, den har kvaliteten – og så er den også velkørende. Den ligger virkelig godt på vejen og har ikke langt op til klassen dukse Ford Focus og VW Golf.  Som motorvejskrydser er bilen i sit es, bl.a. takket være den villige motor og det lave støjniveau. Et stort plus for den handelsrejsende eller pendleren, der tilbagelægger mange kilometer hver dag. Og kombineret med den gode brøndstoføkonomi og imponerende bagageplads, er der ikke mange argumenter for ikke at vælge en 308 SW til de formål.

Priser
Prismæssigt er der heller ikke noget der taler imod Peugeot 308 SW. Vores testbil var en Active-model, til 282.990,-. Eneste udstyr var tågeforlygter til 3.000,-. Hvis du vælger topmodellen Allure, så må du slippe 315.990,-, men så får du også spandevis af teknisk udstyr bl.a. navigation.

Billigste model er en 92 hk diesel til 225.990. Dyreste model er den tidligere omtalte diesel med 150 hk, automatgear og Allure-udstyr. Her ender prisen på 382.990,-.

Konklusion
Peugeot har skabt en virkelig god bil med deres 308 SW. En bil, der bestemt nok skal bidrage til at få den hæderkronede fabrikant på ret køl igen. Kvalitet, plads, pris og motorer gør samtidig, at der absolut ingen grund er til at vælge storesøster 508 SW.