Når børnefamilien skal på udflugt, kan det nogle gange være en større udfordring, at få plads til alle pakkenellikerne, som fx en barnevogn. Løsningen er dog lige til – og den hedder lidt groft sagt en ”familiecontainer”. Familiecontaineren er en rummelig og billig MPV med alle stationcar’ens fordele, og til en lavere pris.

Vi kigger nærmere på to populære modeller, Peugeot Partner Tepee og Renault Kangoo. Begge modeller har eksisteret på markedet i en lang årrække, men er for nyligt udkommet i nye versioner.

239.990 eller 217.000
De to testbiler ligger prismæssigt lidt fra hinanden, selvom de motormæssigt er meget ens. Peugeot Partner Tepee koster med denne 1,6 liters dieselmotor på 90 hk 239.990 kr.. Renault Kangoo med 1,5 liters dieselmotor og 86 hk koster 217.000 kr..

Personbil eller varebil
Den største forandring i den nye generation af familiecontainere er, at de ikke længere føles, som de er født som varebil, og siden lavet til personbil - forskellen er tydelig og rigtig tiltrængt. Begge biler er nu langt tættere på den almindelige personbilsoplevelse ude på landevejen, med en langt bedre komfort og kvalitet.

Og ikke mindst er udseendet blevet langt pænere. Det funktionelle og rummelig ”containerdesign” er bibeholdt, men med rundehjørne og flere fikse design detaljer, der gør bilerne lidt mere spændende at kigge på. Lige på dette område synes jeg personligt bedst om Partner designet, der ikke er helt så tegneserieagtigt som Kangoo-linierne. De store områder med sort plast på Kangoo er ganske praktisk i mange tilfælde, men pynter desværre ikke. 

Plads til cyker, lænestole og trillebøre
Begge biler byder på 5 fine siddeplader med enorm benplads, skyde døre i hver side, top hængslet bagklap, en stor og rummelig kabine, og et bagagerum på henholdsvis 675/3.000 liter (Partner) og 660/2.500 liter (Kangoo). Bagsæderne kan i begge biler lægges ned enten helt eller 1/3 og 2/3 – det giver et kolossalt stort varerum med plads til cykler, lænestole og trillebøre.

Forskellene og lighederne
Generelt kan Partner Tepee og Kangoo det samme – nemlig at flytte en familie fra et punkt til et andet, men der er stor forskel på, hvor fint det lader sig gøre.

Kangoo er ca. 23.000 kr. billigere end Partner, men det gør den ikke til et åbenlyst bedre køb på dette punkt.

Halvdelen af de 23.000 kr. som den er billigere, mangler den i udstyr i forhold til Partner. Helt i orden, hvis man skal have den billigste bil, men i forhold til Peugeot Partner skal man bl.a. undvære aircondition, varme i passagersædet og elspejle. A/C og elspejle kan tilkøbes for 11.500 kr.. Begge dele er to vigtige sikkerhedselementer, da det bl.a. er nødvendigt med A/C for at holde ruderne fri for dug.

En dejlig detalje hos Partner er den såkaldte ”Hill-holder”, som automatisk sørger for at holde bilen bremset i få sekunder, efter man selv slipper bremsen og er ved at koble ind – en kærkommen hjælpende hånd, når man holder på en bakke i tæt kø med risiko for at trille baglæns.

Samme sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt er begge bil lige godt udstyret. 6 airbags, ABS med BAS, ESP, ISO-beslag og tågeforlygter. Begge biler scorer dog kun 4/5 stjerner i EuroNCAP crashtesten, hvilket skal sammenlignes med, at stationcars som bl.a. Renualt Megane, Peugeot 308 og Ford Focus scorer 5 stjerner.

Støjsvag og støjende
Motormæssigt er de to biler næsten ens på papiret, og præstationerne på asfalten er også meget ens. Kraftoverskudet er acceptabelt, men en fuldt læsset Kangoo eller Partner er langsom at flytte rundt med, med kun 90 hk. Peugeot Partner fås både med en svagere dieselmotor (75 hk) og en stærkere dieselmotor (109 hk). Renault har kun dette ene dieselalternativ.

Den store forskel mellem disse to konkurrenter viser sig hurtigt, når man kommer af sted på vejen. Kangoo skuffer med en meget støjende motor, der slet ikke lever op til dagens standard.

Helt modsat er Peugeot Partner, hvis motor er imponerende støjsvag, og en fornøjelse at give gas.

Den generelle køreoplevelse er i Peugeot Partner over al forventning. Styretøjet er fast, undervognen lige så, og alt i alt føles det som, at køre en ganske almindelig personvogn. På et punkt gør Peugeot dog ikke særligt godt indtryk, og det er, som altid, den 5 trins gearkasse, der bare er for træg og upræcis. På dette punkt er Renault klart overlegen.

Oplevelsen i Kangoo er en klar forbedring i forhold til den tidligere udgave, men fornemmelsen af at køre en stor, blød og kluntet varebil dominerer desværre det totale billede af Kangoo.

Konklusion
For mig er valget let. Jeg blev utroligt overrasket over, hvor godt den nye Partner er kommet til at køre, og med en rummelig kabine, en lækker motor og en god undervogn kører Peugeot Partner let om hjørner med Renault Kangoo, som på trods af en noget lavere basispris ikke kan vinde denne dyst.