Klassen for mikro-MPV’er er mere populær end nogensinde. Muligheden for at få en lille, men rummelig bil, der samtidig er fyldt med aflæggeplads og geniale sædeløsninger, er noget der tiltaler specielt det europæiske folk.

Modus er en mikro-MPV af bedste klasse. Den er bygget på samme platform som Micra, hvilket også bliver tilfældet for den nye Renault Clio. Køreegenskaberne ligger klart over gennemsnittet for det man kan forvente af en lille-høj-bil. Styringen fungerer glimrende og Modus er meget nem at smide rundt på små parkeringspladser i byen. Dette kan man til dels takke det elektriske variable servostyring for. Servoen er tilpasset utroligt godt til bilen og man føler aldrig at bilen bliver for ”let”.

Motorvalg
Motoren er på 1,4 liter og yder 98 hk ved 5.700 o/min. Dette er faktisk ganske fint for bilens størrelse og Modus glider frem i trafikken uden de store anstrengelser. 0-100 km/t er overstået på 11,4 sekunder og topfarten er 177 km/t.  Ved motorvejskørsel kunne man godt bruge lidt flere muskler, hvilket man finder i den 1,6 liters version (115 hk) eller den kraftigste dieselmotor (80 Hk). Støjniveauet ved motorvejskørsel er dog ganske glimrende og man skal ikke sidde og råbe efter hinanden.

Benzinforbruget er med sine 14,9 km/l godkendt, men ikke prangende. Hvis man vil have en økonomisk Modus må man købe en af de to dieselbiler, hvor EU-mixet stryger forbi de 21 km/l.

Kabinen
Interiøret i Modus er ganske glimrende, når vi tænker på, hvilken klasse vi taler om. Plastkvaliteten er god og virker ikke decideret hård. Sæderne er gode, men en smule mere side og lårstøtte ville være fint. Modus byder på et ganske genialt bagsædearrangement. Midten af bagsædet kan simpelthen foldes sammen og de to resterende sæder kan rykkes tilbage med hele 17 cm. Dette giver masser af benplads til voksne passagere. Personligt synes jeg dog at sæderne virker meget tynde og hårde, hvilket er til gene ved længere ture på bagsædet. Sædearrangementet sætter dog også sine begrænsninger for mængden af bagage, der stille og roligt skrumper ind til sølle 198 liter. Med sæderne i alm. position kan bagagerummet rumme 274 liter.

Digital instrumentering
Alle oplysningsinstrumenter er placeret i en digital centerkonsol. Det virker udmærket, men kræver lidt tilvænning. Hvis solen står i en bestemt vinkel, kan displayet nogen gange være svært at læse – men, det er ikke så slemt, som vi ser det på andre modeller med digitalinstrumentering.

5 stjerner
Modus er den bil i sin klasse med det højeste sikkerhedsniveau. Bilen har i tro med Renaults ånd fået 5 stjerner i EuroNCAP testen. Dette kan vi ikke sige noget til, andet end at det er imponerende.

Priser og konklusion
Modus er klart et af de absolut bedste bud i klassen for mikro-MPV’er. Den opfylder alle de krav man må have for kørsel i en bil som denne og efterlader samtidig et positivt indtryk når man stiger ud. Priserne på Modus starter ved 190.000,- for den mindste model med 75 hk og slutter på knap 250.000,- for den veludstyrede diesel med 80 hk.