Vi kører Fords opdaterede dieselmotor i kombination med et nyt automatgear i Transit Custom og bliver imponeret over, hvor godt en kassevogn egentlig kan køre.

Det er en slidt, slidt floskel at skrive om en varebil, at den kører præcis som en personbil, men i tilfældet Transit Custom er det ikke desto mindre sandt. Specielt når vi taler om udgaven med den nye to-liters dieselmotor og et seks-trins automatgear.

Transit Custom har en solid føring i et-tons klassen for varebiler, men har efterhånden en del år på bagen i den seneste aftapning. Ikke at man mærker det specielt i kabinen på testbilen. Siddepositionen er stadig meget opret, som man forventer af en varebil, men kabinen er støjsvag. Testbilen er en Limited-version, der har masser af udstyr, og rattet kendes fra Fords personbiler, så du føler dig hurtigt godt tilpas.

Stor hurtigsprinter
Dieselmotoren er Fords nye Ecoblue-motor på bare to liter, men den yder 170 hk og 405 Nm. Det er nok til at sætte de fleste personbiler til vægs i mellemaccelerationer, og der er konstant en fornemmelse af kraftoverskud til det hele. I kombination med automatgearkassen, der har en traditionel momentomformer, er fremfærd ubesværet og ustresset. Gearskiftene er bløde og kvikke, og i kombination med motorens store moment, glider du ubesværet gennem trafikken.

Med den nye motor har Ford hævet serviceintervallet fra 50.000 til 60.000 km (eller to år), for at gøre det endnu nemmere at være ejer. Det gør Fords nye servicepakke med navnet Transit24 også. Det skal gøre det nemmere for erhvervskunder at undvære deres biler i en travl hverdag. Transit24 garanterer nemlig at du er på vejen igen indenfor 24 timer – forudsat at det ikke er så store skader, at der skal en taksator til eller bestilles særlige dele hjem. Samtidig giver pakken gratis vejhjælp døgnet rundt i hele Europa, samt mulighed for hente-/bringeservice så kunderne ikke skal bruge tid på at køre varebiler til Ford-værkstedet. Det bedste er næsten, at servicepakken Transit24 faktisk er gratis.