Den mest solgt sedan i USA, Toyota Camry, er nu kommet i en ny aftapning. I USA opfattes Camry'en som en ganske almindelig familiebil, og det er stort set kun modellen med V6 motor og automatgear amerikanerne finder interessant. Men vi lægger ud med at teste den mindre model med en 2.4 liters motor og manuelt gear. Senere på sommeren kommer vi med en test af den amerikanske favorit, Camry 3.0 V6 Aut.

Toyota Camry priserne starter ved 381.037 for modellen med en 2.4 liters motor, og 3.0 V6 modellen er oppe i 525.848,-.

Camry'en er efterhånden blevet en stor bil. Med en længde på 4,82 m og en bredde på 1,80 m fylder den særdeles godt op på en standard parkeringsplads. Tilsammenligning er den 2 cm længere end BMW 5-serien, men alligevel 20 cm kortere end Chrysler 300M.

Pladsen i kabinen er meget god, og man får lidt limousine-følelse når man sidder på bagsædet bag nedrullet gardin. Der er nemlig manuelt betjent rullegardin til bagruden, så man har mulighed for at holde solen fra nakken. I midterarmlænet er integreret kopholdere og ved forsæderne er kopholderne placeret ved gearstangen. Ved forsæderne er der heller ingen pladsproblemer og rimeligt med aflæggeplads.

Elektrisk udstyr er der nok af. Standard udstyrslisten omfatter bl.a. fjernbetjent centrallås, elruder, el-justerbare og el-indklappelige spejle, automatisk nedblænding af bakspejl, regnsensor, fuldautomatisk klimaanlæg, integreret radio med CD, elektrisk antenne, kørecomputer med betjening fra rattet og tågelygter for/bag.

Et stykke udstyr der kunne være rart at have er cruise-control, men det er kun standardudstyr i V6'eren. Desuden er det for dårligt at rattet kun kan justeres i højden og ikke i længden.

På sikkerhedssiden kan Camry godt være med - i hvert fald når man snakker passiv sikkerhed. 6 airbags, 3 punktseler og nakkestøtter ved alle 5 siddepladser, og et stort karosseri gør at Camry'en er en sikker bil hvis det skulle gå galt.

Den aktive sikkerhed, som jo altid hænger sammen med køreegenskaberne er jeg mindre imponeret over. Her kan Camry'en kun prale med ABS og BAS. Traction Control System (TCS) og Elektronisk stabilitets program (ESP) er kun standard i V6 modellen. Og efter min mening mangler denne Camry både TSC og ESP. Den manglende TSC afspejler sig i hjulspin under acceleration ud af sving, og ved acceleration lige ud, hvor der ligger vand på vejen.

Kombinationen af en blød undervogn, manglende TSC og muligvis Yokohama dækkene, kan resultere i kritiske baghjulsudskridninger. Det er ikke noget man vil opleve til daglig, men i vådt føre (eller vintervejr) skal bilen ikke provokeres ret meget før den svarer igen med en baghjulsudskridning og dertil hørende overstyring. Derfor vil jeg klart anbefale at man køber ESP med som ekstraudstyr, hvis man har kig på 2.4 liter versionen.
Motoren i Camry'en er en 2.4 liters række 4 med 16 ventiler. Den yder 152 Hk. v. 5.600 o/min og et solidt moment på 218 Nm. v. 4.000 o/min. Camry'en vejer næsten 1400 kg, men det forhindre den ikke i at accelerere fra 0-100 på 9,4 sek. (så længe vejen er tør). Tophastigheden nås ved 210 km/t. Motoren passer godt til bilen; den er tilstrækkelig vibrations- og støjsvag i forhold til hvad man kunne forvente af en bil/motor i denne prisklasse. Med en så relativ stor motor og tung bil er det imponerende at testforbruget endte på 11,9 km/l. Det bedste delresultat var helt oppe på 13,9 km/l, og det på baggrund af hurtig lande- og motorvejskørsel. Toyota lover selv en forbrug på 11,6 km/l.

Gearskiftet er dog ikke lige så imponerende som motoren. Selve skiftet fungerer rimeligt, men det er lyden når gearstang bruges, der ikke passe til "limousineklassen". "Klonk-klonk" lyder det når der skiftes gear, medmindre man skifter meget forsigtigt.

Bagagerummet, på hele 587 l, er et af klassens største, men ikke det pæneste. Her tænker jeg bl.a. på den stadige brug af "kuffertknusere" og at rummet i det hele taget ikke er særligt regulært. De berygtede "kuffertknusere" ser man også i Lexus GS430, men i Camry'en har man valgt at pakke dem ind så de ikke kan skade bagagen. Kønt er det ikke, men det er bedre end ingenting.

Prismæssigt ligger Toyota Camry 2.4 godt i forhold til konkurrenterne. De nærmeste konkurrenter er bl.a. Peugeot 607 2.0 (410.000), Alfa Romeo 166 2.0 (414.000), BMW 520i (495.000), Hyundai Sonata 2.7 V6 Aut. (299.996) eller Opel Omega 2.2 (382.295,-)

Spørgsmålet er som om der er prestige nok for salgschefen eller for direktøren i at køre Toyota, da vi er oppe i det prisleje, hvor en stor del af salget går til firmaer.