Volkswagen har lavet en kvik version af Up, men fortjener den GTI-skiltet med kun 115 hk – det finder vi ud af på et par fantastiske bjergveje i de sydfranske alper.

Volkswagens marketingsafdeling vil meget gerne minde os journalister om ligheden mellem den originale Golf 1 GTI og deres helt nye, mindste GTI – Up GTI. Lighederne lader til at være størrelsen, men originalen, vejede kun 810 kilo, og gav dig så også sikkerhed som en pantløs coladåse, hvorimod den nye, der ligefrem selv bremser, hvis du overser en parkeret lastbil, vejer 1.070 kilo. Til gengæld har Up! 115 moderne turboheste og 200 Nm fra en trecylindret 1,0-liters motor mod originalens 1,6-liter med 110 hestekræfter og 140 Nm. 

Vi kører den hårdtpumpede Honda Civic Type R

Jeg vil gerne tro spin-folkene, for jeg ville ønske, Volkswagens ingeniører havde bygget en kompakt, let og simpel maskine med fuld fokus på køreegenskaber, sjov og ballade. Sådan er det ikke – Up GTI er veludstyret med drejelys, aircondition og et lækkert sportsrat. Den er også ganske komfortabel på de hullede sydfranske veje, og motorens bundtræk kombineret med en sekstrins manuel gearkasse gør Up! GTI nem at køre langt i. Det tegner ikke godt!

Arven
Vi kører væk fra Nice og Monaco og op i bjergene mod Col de Braus, og vejen derop er intet mindre end fantastisk. Det perfekte sted til at teste om Up har arvet noget fra den originale Golf.

Læs testen af billigste version af Up

Til forskel fra den almindelige Up er undervognen sænket 15 mm på GTI, og den har 15 tommer bremser, der klarer vores misbrug hele dagen uden at brokke sig.  Særlige 17-tommer alufælge med 195/40-dæk, der fylder de små skærme godt ud, og otte mm bredere sporvidde er alt sammen med til for at forbedre køreegenskaberne, men UP GTI er langt fra hård og stiv som en baneræser. På landevejene kunne den godt være mere kontant til at skifte retning, og bagenden bliver på plads uanset, hvor meget den provokeres med speederløft eller bremserne. Går den, så går den over forenden i en understyring, og det er mere sikkert end det er sjovt.

Fake
Skulle man være grov, kunne man kalde Up GTI for en glorificeret udstyrsvariant. Alligevel føler jeg mig underholdt bag rattet – meget af det skyldes helt sikkert de fantastiske veje, som snor sig rundt om klipper og langs dybe kløfter, og skal man tage min t-shirt som indikator, så bliver der arbejdet hårdt. Den er i hvert fald godt fugtig, da vi når toppen i 1.000 meters højde.

Min pointe er, at Up GTI er alt andet end ægte, men alligevel opfylder den forventningerne. Tag nu den 3-cylindrede turbomotor, som allerede findes i Up TSI, men her har den samme effekt som i Polo, Golf og T-Roc, og så er den koblet med den samme letløbende 6-trins manuelle gearkasse, man finder i T-Roc. Ingeniørerne kan ikke have udvist megen entusiasme i udviklingsarbejdet, for ingenting har de gjort ved motoren. Den er ikke mere omdrejningsvillig eller kraftigere. Eneste tekniske ændring er lyden – den er nemlig kunstigt forstærket, og i kabinen lyder de 115 heste som 350 heste fra en hårdtpumpet femcylindret Audi Urquattro klar til at vinde et rallyløb. Modsat er lyden på ydersiden lige så harmløs som min mors Skoda Citigo. Det er 100 procent fake, men virker faktisk overbevisende i netop denne konstellation, mens du leger Michael Schumacher.

Vi tester VW's nye crossover T-Roc

Motoren har ikke nogen stor personlighed, og den lider også af en smule turbotøven, men på de små veje klarer den sig godt, fordi de 200 Nm er klar allerede fra 2.000 omdrejninger. Men gryden skal holdes i kog, for fartpotentialet er ikke større, end at Up GTI runder 100 km/t på 8,8, når det går ligeud. Det gør det ikke her, og du skal helt ned i 1. gear for at have power nok ud af hårnålesvingene. Det kræver masser af motion af gearstangen, og jeg ville ønske, at pedalerne var bedre placeret til hæl/tå og mellemgas, men det er i udfordringen, at den store belønning gemmer sig. Det geniale ved kun 115 hestekræfter er, at du skal være direkte modbydelig ved bilen for at holde farten oppe, og når du ruller forbi motionscyklister, smiler de bare. Farten når aldrig over 100 km/t, men bag rattet føler du, du netop har klaret en specialprøve i rally-VM.

GTI eller GTE - vi finder svaret her

Passion
Up GTI er en typisk Volkswagen. Der er ikke skyggen af ægte passion i den, men den er samtidig hamrende velfungerende – både sjov og komfortabel, og den perfekte begynder-GTI. Den er ufarlig, men giver alligevel noget af fornemmelsen ved at køre forhjulstrukken sportsvogn. Og når du så har lært alle lektierne, så kan du opgradere til noget med ægte GTI-følelse, det kunne eksempelvis være en Renault Megane R.S. eller en Golf Clubsport S – eller den originale Golf GTI Mark I.