Sidst vi, her på redaktionen, kørte Touran var det modellen med den 115 Hk FSI motor, hvor vi erfarede, at de 115 Hk er lige i underkanten, når Touran’en fyldes med passagerer. Men, der findes jo alternativer til benzinmotoren, og det stærkeste er denne 136 Hk TDi, med et monster moment på 320 Nm. Prisen ender oppe på 434.207 i forhold til FSI modellens 374.315,-, hvilket gør Touran 2.0 TDi til en dyr bil.

Motoren
Man mærker straks, at den stærke TDi motor passer godt til bilens størrelse og mulige lasteevne. Overhalinger kan nemt klares i 5. eller 6. gear, og motoren trækker ubesværet fra lave omdrejninger. Hvis man vil køre Touran’en sporty og aggressivt, skal man dog kunne lide at skifte gear. De maksimale kræfter er tilgængelig inden for et snævert omdrejningsområde fra 2.000-4.000 o/min, så hvert gear rækker ikke specielt langt. Heldigvis er gearskiftet letløbende og præcist.

På motorvejen er TDi motoren på hjemmebane – masser af overskud og et pænt brændstofforbrug. Desværre går der lidt skår af glæden på grund af et for højt støjniveau. Motoren har et bredt resonansområde, som dækker både den nuværende og den kommende hastighedsgrænse på de danske motorveje – og det medfører en generende ”brummen” i hele kabinen.

Detaljer
Med de forhøjede hastighedsgrænser på motorvejen blev det et lovkrav at give tegn ved vognbaneskift, og da tyskerne længe har brugt dette, er Touran’en blevet forsynet med ”tysker-blink”. Et enkelt dask til blikarm og blinklyset blinker automatisk 3 gange, hvilket er nok til et vognbaneskift. En utrolig rar detalje, hvis man kører meget på motorvej. Man har også valgt, ganske som Mercedes og Honda, at have sideblinklysene placeret i sidespejlene. Dette kan specielt være en fordel i byen, hvor cykellisterne lettere ser blinket, da det sidder noget højere end normalt.

Økonomi
De 136 Hk er ikke så tørstige, som man kunne frygte, og testugens forbrug landede på 16 km/l i forhold til FSI modellens 11,9 km/l. VW lover officielt 16,7 km/l i EU-mix for TDi’ens vedkommende. Hvis vi ser på de reelle forbrug vil TDi modellen betyde en besparelse på ca. 6.000,- om året ved 20.000 km. Den grønneafgift er pr. år på 4.500,- (TDi) og 3.020,- (FSI). Altså en netto-besparelse på 4.500,- om året, hvilket skal sættes op imod en merpris på 60.000,- i forhold til FSI-modellen.

Udstyr
Den testede Touran er med Highline udstyr, og det er ensbetydende med et meget omfattende udstyrsniveau som bl.a. indeholder aktive hovedstøtter foran, ESP inkl. bremseassistent, indstillelig varme i forsæderne, el-opvarmede sidespejle, elruder, aircondition, højtryksspuler ved forlygterne, cruisecontrol, læderrat, sportssæder, tågeforlygter og 16” alufælge. Alt sammen noget der forsøder timerne bag rattet. Især det lækre audiosystem skal have et par rosende ord med på vejen. Betjeningen er let med et overskueligt antal knapper og gode menuer. Derudover har man placeret knapper og display i tilpas højde og afstand for chaufføren, så betjeningen forstyrrer kørslen mindst muligt.

430.000,-
Med en pris på over 430.000,- gør Touran dog livet svært for sig selv, og da de fleste konkurrenter har været på markedet meget længere er køberskaren ikke så bekendte med Touran endnu. Det kan selvfølgelig også gøres billigere med en 102 hestes Touran til 316.000,- med plads til 7, eller den billigste diesel med 100 Hk til 340.000,-.